Maestría en Educación
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Maestría en Educación by Title
Now showing 1 - 20 of 54
Results Per Page
Sort Options
Item Análisis de la aprehensión del conocimiento de los estudiantes del programa académico de terapia respiratoria de la universidad Santiago de Cali y estrategias para la orientación al aprendizaje autónomo(Universidad Santiago de Cali, 2017) Rojas Velez, Diego Fernando; Arenas Casas, VanessaThe purpose of this study was to analyze the form of knowledge apprehension of respiratory therapy students at the University of Santiago of Cali and what strategies can be developed from the orientation to autonomous learning. This is a quantitative study, the results are presented in tables of frequency and percentage. A probabilistic sample was calculated from a population of 312 students in the respiratory therapy program of the University of Santiago of Cali, with a confidence level of 95% to 5% of error, the sample was of 173 surveys, which were aimed at establishing the Autonomous learning. A reliability analysis was performed on the instrument with the cronbach alpha statistic. There was a greater participation of women (82%), the age group with the highest proportion was 19 to 21 (mean 21.3, median = 21, modo= 21, S = 3.2) years (39.3%). The results show that students have great affinity for technology, but despite the fact that information systems are available, the percentages obtained in autonomous learning are not conclusive. This model requires a commitment on the part of the students, who have discipline in the face of the search for self-learning, where the logic is reinforced by the teaching experience, this leads to the idea that in autonomous learning there is nothing conclusive, which allows to open many possibilities for innovation and experimentation, research and systematization by teachers and the institutions themselves.Item Análisis de la convergencia en la formación odontologíca en américa latina según el libro de Alonso y Antoniazzi(Universidad Santiago de Cali, 2017) Rojas Alba, Liliam Milita; Paz Samudio, AlfonsoLa odontología como profesión de la salud requiere de personal capacitado que demuestre una excelente práctica sedimentada sobre bases académicas, adquiridas en años de estudio y especialización. En esta instancia es importante conocer las propuestas educativas y las necesidades de adecuación de escenarios profesionales en Odontología en el país. La educación odontológica debe tener en cuenta no solo que es una profesión que da respuesta a las necesidades en salud para la sociedad, sino que es una profesión de compromiso ético y respeto pluricultural, humano que exige preparación, renovación de conocimientos, adquisición de competencias, actualización continua, acompañamiento tecnológico, entre otros, que finalmente redunda en el desempeño laboral y la satisfacción del paciente.Item Aportes de la ciencia, la tecnología y la innovacion a la reconstrucción e integración de la sociedad iberoamericana(Universidad Santiago de Cali, 2018) Caicedo Padilla, Beydis Lorena; Paz Samudio, AlfonsoItem Los aportes de una lectura reflexiva de "la sociedad de la información VOL.2. El poder de la identidad" de Manuel Castells al esclarecimiento de la relación entre sociedad y tecnología y una breve reflexión sobre el problema de la identidad y los movimientos sociales en la Universidad(Universidad Santiago Cali, 2018) Cruz García, Edgar Hernán; Paz Samudio, AlfonsoLos movimientos sociales aparecen en las sociedades contemporáneas como el resultado de las luchas entre los individuos y adversarios cómo la globalización o los gobiernos. La mayoría de estas luchas actúan en defensa de una identidad particular o local, que con el uso intensivo de las tecnologías de información y comunicación logran amplificarse sobrepasando las fronteras locales en donde aparecieron. Este trabajo se propuso a partir de una lectura analítica de la obra de Manuel Castells, específicamente del volumen 2 de su trilogía “La era de la información” llamado El poder de la identidad, así como de obras que pudieran servir de crítica y complemento a este discurso como “La condición humana” de Hannah Arendt y “¿Podemos vivir juntos?” de Alain Touraine, encontrar elementos teóricos en estos autores que permitan el posterior estudio de este fenómeno, así como establecer una metodología para investigaciones a partir de estudios bibliográficos. Al final y como requisito de la Maestría en Educación Superior en la que se presenta este trabajo se incluye un breve análisis sobre la relación entre movimientos sociales, identidad y universidad, tratando de hacer uso de los métodos usados por Castells para la descripción de los movimientos sociales en los que basó su trabajo.Item Aportes puntuales de los entornos virtuales en los procesos de enseñanza aprendizajes en ámbitos universitarios.(Universidad Santiago de Cali, 2016) Buitrago Parias, Sandro Javier; Paz Samudio, AlfonsoItem El argot juvenil y su influencia en los procesos de escritura(Universidad Santiago de Cali, 2020) Mejía Forero, Amparo; Sanchez, Jorge MarioThe research Youth slang and its influence on writing processes has as its main objective the design of a didactic strategy at the Nelson Garcés Vernaza Educational Institution specifically with tenth grade students; by means of which it is sought that they become aware of the lexicon they use, that is, the slang proper to their context, and that this is a motivation to write. First, the aim is to identify the use of youth slang by students in the writing processes, to later build a dictionary among all the participants where the lexicon and the expressions proper to their context are condensed, and thus, to be able to design a didactic strategy to encourage tenth grade youth to write, since they show a constant rejection of writing. 3 To achieve the objectives set out in the research, data collection instruments were used such as: the observation of students in the educational context and the field diary to collect information. These were a great input for the design of the teaching strategy. During the research, the students actively participated in each of the activities proposed; The concept of Youth Slang and its use as something specific to age and context were positively presented. The foregoing greatly facilitated collaborative work and the commitment to develop the activities, and with it, collective reflection on the use of youth slang in their writing was encouraged. The results obtained during the investigation showed that the students showed confidence when carrying out their writings and also felt motivated to use their slang within educational practice. During the design of the didactic strategy, it was sought that creative writing take strength and be the main tool to develop writing processes in students. Finally, it is important to mention that the didactic strategy designed in this research manages to adapt to the needs of different grades; which allows raising awareness and reflecting on the use of slang in elementary, high school and vocational media and using it as a very valuable resource to encourage writingItem La autonomía en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde el aula de clases en estudiantes de primer semestre de Instrumentación Quirúrgica de la Universidad Santiago de Cali periodo 2016 A(Universidad Santiago de Cali, 2017) Álvarez Yacub, Yolanda Leonor; Paz Samudio, AlfonsoThe key to ensuring that members of a group are strengthened to achieve autonomous learning is cooperation and individual responsibility. During learning, students acquire knowledge, skills, strategies or procedures within a group and then apply them on their own to demonstrate their personal mastery of the material learned. Student autonomy in higher education is an attitude and an ideal quality for the educational processes in the university contexts from the different dimensions that the academic disciplines deploy to the social agents that take part in it. This research will analyze the processes of autonomy that students construct in their journey through the university within the social space and its dimensions that are instituted by university disciplines. The purpose of this paper is to detect the autonomy in the process of teaching learning from the classroom in the first semester students of the University Of Santiago De Cali. The autonomy processes that these students construct in their journey through the university as a social space will be analyzed and within the context where there are diverse demands and challenges that they must face, established in several dimensions that are instituted by the university disciplines.Item La biografía de un docente universitario-DR. Libardo Orejuela Paz(Universidad Santiago de Cali, 2016) Erazo Arcos, Jairo Cider; Paz Samudio, AlfonsoItem Códigos Sociolingüisticos y análisis Crítico del informe de la actividad diagnóstica 5° propuesta por el el icfes y el Men en el componente saber Lenguaje-2012.(Universidad Santiago de Cali, 2016) Hurtado Oliveros, Ercilia; Díaz Villa, MarioLa evaluación en Colombia aplicada por las agencias pedagógicas institucionales nacionales, e internacionales, es un asunto de marcada importancia dentro del reconocimiento de la calidad educativa, que responde a requerimientos y metas de procesos de globalización de la educación (Brunner, 1990; Díaz et al, 2006; Díaz, 2007; 2011). Los estándares internacionales trazan rutas para la formulación de planes de mejoramiento o transformación de políticas nacionales orientadas a responder a los requerimientos educativos. En este sentido, la aplicación de las pruebas SABER 5 en Colombia se considera una expresión de las influencias y determinaciones de las agencias, agentes y discursos diversos. Es evidente que esto conlleva a tensiones y polémicas sociales, económicas y de políticas educativas. La estandarización o parametrización de los niveles de competencia deseables, por lo general, conducen a eliminar en un instrumento de evaluación las condiciones sociales, culturales y académicas. La aparente inclusión de todos los estudiantes en el mismo mecanismo de evaluación hace de éste un instrumento neutro ajeno a toda diferencia de orden social, cultural o “sociodemográfica”. La propuesta de las pruebas SABER posee una codificación de la comunicación de manera explícita y, en consecuencia, hace abstracción de los códigos sociolingüísticos que traen los alumnos de los diferentes niveles a las pruebas SABER 5. Éstas no se encuentran propiamente contextualizadas en el marco de los códigos sociolingüísticos de la población educativa y de sus características particulares. Los resultados, por cierto, no muy satisfactorios terminan traduciéndose en políticas y estrategias de mejoramiento de la calidad de la educación, la cual no 13 alcanza los estándares internacionales ya que, según los informes, un alto porcentaje de la población no supera los niveles mínimos de las competencias deseadas.Item Comparación de los modelos de aprendizaje virtual y presencial que se desarrollan en la asignatura Lecto-Escritura que hace parte del programa Técnico Laboral en Locución ofertado en el Instituto Nacional de telecomunicaciones-Instel- en la ciudad de Santiago de Cali(Universidad Santiago de Cali, 2017) Riofrio Bastos, Efren Alberto; González Valencia, HerirbertoEl siguiente trabajo de investigación es el resultado de la comparación de los modelos de aprendizaje virtual y presencial que se desarrollan en la asignatura lecto-escritura que hace parte del programa Técnico laboral en locución ofertado en el instituto nacional de telecomunicaciones – INSTEL en la ciudad de Santiago de Cali. Para ello se utilizó una metodología de tipo cualitativa (observación de los sistemas tecnológicos, cuestionarios), donde se revisaron las propuestas de los módulos, tanto el presencial como el virtual para encontrar semejanzas y diferencias que pudieran establecer la pertinencia o relevancia en términos teóricos y prácticos entendiendo que los modelos de enseñanza son el resultado de las dinámicas sociales y culturales presentes en el contexto educativo a nivel nacional e internacional. Finalmente se concluye que el modelo virtual resulta ser más práctico siempre y cuando tenga como base la metodología B - learning, mientras que el modelo presencial puede ser más costoso en tiempo y dinero.Item Construcción de objetos virtuales de aprendizaje desarrollados por estudiantes de la media técnica: una mirada desde las estrategias de aprendizaje(Universidad Santiago de Cali, 2019) Jiménez Paya, Alexandra; Villota Enríquez, Jakeline AmparoThis current project emphasizes in the construction of visual learning object which synthesizes a set of digital learning objects self containing and reusable with and educational purpose and made up of three internal components: contents, learning activities and elements of contextualization; with an structure of external information (metadata) that facilitates its storage, identification and contributing the conceptual development of the curricular contents. The exchanging information to ease the teaching learning process. On this way this research consisted on characterizes the construction process of (VLO) made by the students of technical media focused on learning strategies to strengthen the primary teaching process. The context of this research is in Vijes Valle del Cauca at the educational institution Jorge Robledo where the participants are the students of 10 and 11 graders of technical media. The methodology used was qualitative and descriptive and the data collection was: observation while recording the process (photos, videos...) field diary documents, (literary script, technical script, storyboard), digital archive of evidences. The results show that the student strategies such as participation, teamwork, homework, socialization, pair work autonomy and responsibility that strengthen the students learning process, let him socialize his products with the primary students which will be given to the institution as a support tool in the teaching learning process and reinforce basic homework such as :English, science and environment.Item Construcción de un objeto de aprendizaje para la detención de ideas y problemáticas necesarias para la formulación de proyectos. Novice project.(Universidad Santiago de Cali, 2016) Chaves Peña, Julieth Liliana; Rincón Bonilla, Luis HernandoEl presente trabajo de fin Maestría propone una herramienta que de manera apropiada y sencilla guía a un aprendiz Sena de cualquier especialidad a generar una idea para proyecto con base a una necesidad y a su vez pueda formular dicho proyecto a razón de un modelo con la estructura básica de la metodología de marco lógico. Compuesto por 5 módulos de trabajo que le permitirán al aprendiz apropiarse de la práctica del conocimiento para comprender un proceso metodológico que vivencie la maduración y formulación de una idea de proyecto. El Objeto de Aprendizaje propuesto está desarrollado con lenguaje de programación Php, con elementos de Htm5 y Css, diseños en CorelDrawx7 y motor de bases de datos MySql, todo bajo licencia libre orientado a los factores de conocimiento, calidad y experiencia previa. Se realizó un estudio en un contexto educativo real con un grupo de aprendices de Formulación de proyectos Sena (Centro de Diseño Tecnológico Industrial), con el objetivo de evaluar la importancia de cada uno de los módulos de trabajo que articulan el Objeto de aprendizaje, para ello se crearon instrumentos de recolección de datos como encuesta y entrevista, posteriormente aplicadas al grupo de aprendices.Item Contextos y herramientas utilizados para fomentar el aprendizaje autónomo en los estudiantes de cuarto semestre del programa de instrumentación quirúrgica de la universidad Santiago de Cali en el año 2017 A(Universidad Santiago de Cali, 2017) Maldonado Rincón, Beatriz Alejandra; Paz Samudio, AlfonsoThe purpose of the present study was to explore the contexts and tools that can be used to promote autonomous learning in the students of the fourth semester of the Surgical Instrumentation program of the Santiago de Cali University. The type of study was qualitative, descriptive and its approach was exploratory. We tried to study a problem related to the tools used to promote autonomous learning in students of Surgical Instrumentation of the University of Santiago de Cali. For the present investigation we resorted to consult the sources of Science Direct, indexed magazines and texts related to the education. Regarding the results obtained, it was emphasized that the majority of the students of the fourth semester of the surgical instrumentation program show interest and affirm that the autonomous learning would help them to develop many academic abilities, consider that the use of the internet and the ICT tools are indispensable to develop this type of learning. They said that it is necessary for teachers to teach and motivate their students to progressively adopt learning tools. The contexts and pedagogical tools are usually linked to the teaching methodology, without a doubt, if there is no agreement between the spaces of action for learning, the interest in updating the educational model, taking into account the proximity with the Context, the opinions and thinking of the entire academic community (managers, teachers, administrators, students), would not be fulfilling their main function, which is not only that related to teaching, but also corresponds to all those who are part Of the educational task, with a purpose such as to develop competences for the deconstruction of the formative work in integral individuals, autonomous and reflective, that contribute to the society new strategies of teaching and learning, and in this way to improve the educational quality.The content of the present research work, part of the description of the main contexts and tools used to promote autonomous learning in students of surgical instrumentation at the University of Santiago de Cali in 2017. This teaching and learning process offers homogeneity in knowledge of the same by the teachers, and elaborates different strategies focused in the promotion of the abilities of autonomy and interdependence in the students of Surgical InstrumentationItem "Contra Hipócrates, el cartel médico. Los siete pecados capitales de la industria de la salud".(Universidad Santiago de Cali, 2016) Tobar González, Luis Jader; Paz Samudio, AlfonsoEl interés de la formar al ser humano hacia prácticas responsables con el ambiente de manera individual y colectiva, permite de una u otra forma, encaminar acciones que afiancen a una cultura ambiental hacia una ética ambiental. La educación como estrategia de reflexión busca brindar las herramientas necesarias para que el ciudadano comprenda las relaciones interdependientes con su entorno, con base en el conocimiento y lectura de su realidad, para que a partir del empoderamiento, se puedan suscitar en la comunidad educativa actitudes de valoración, cooperación y respeto por el ambiente. Este trabajo analizó la incidencia del aprendizaje cooperativo para afianzar la cultura ambiental en los estudiantes de quinto grado de la institución educativa oficial Gabriela Mistral del municipio de Cali. Los análisis mostraron que en lo referente a la variable de aprendizaje cooperativo y a sus descriptores los estudiantes mostraron aceptación a la estrategia metodológica.Item Contribuciones de la teoría del reconocimiento de Axel Honneth y Nancy Fraser a una formación ética, en el contexto de la educación superior en Colombia(Universidad Santiago de Cali, 2017) Guevara Caicedo, Nolver; Palacio Hernández, RicardoEl presente trabajo de grado constituye una investigación teórica a partir de la revisión documental de los textos de Axel Honneth y Nancy Fraser, quienes además de representar la tercera generación de la Teoría Crítica de Frankfurt, se han convertido en referente inevitable en las teorías de justicia contemporánea en las dos últimas décadas. El propósito de esta investigación es contribuir, con el aporte de la teoría de estos dos filósofos, a la reflexión de la formación ética en el contexto de la educación superior en Colombia. En este sentido, revisaremos la propuesta filosófica de Honneth y exploraremos dos tesis: Las formas de reconocimiento como el pilar del desarrollo de la autonomía y la identidad del sujeto y, la lucha por el reconocimiento producto de las formas de menosprecio que lesionan la dignidad, convirtiéndose en el motor de los movimientos sociales. De la norteamericana Nancy Frase, plantearemos el foco de su propuesta de la justicia tridimensional, y sus divergencias frente a la propuesta de Honneth de convertir el reconocimiento en un principio normativo de la moral y la lucha social. En cambio, ella se distancia de Honneth, pues, la distribución y el reconocimiento son dos paradigmas distintos de justicia, en la cual, requieren de la representación de los ciudadanos en la esfera pública. Luego de ello, la reflexión se centra en indagar la importancia de las tesis mencionadas de los dos filósofos, para contribuir, de esta manera, a una mejor formación ética en el contexto universitario a partir de la reconstrucción del tejido social, en un contexto como el colombiano, marcado por diferentes formas de violencia: la guerra, la exclusión, la falta de reconocimiento social y la privación de derechos, que afecta, principalmente, ciertas poblaciones vulnerables (los grupos indígenas y afrodescendientes, algunas comunidades de campesinos, los habitantes de los barrios marginales de las grandes ciudades, entre otros) vista desde el reconocimiento y la justicia Social en pro de un mejor ciudadano.Item Los curriculos de formación en medicina en América Latina en el siglo XXI(Universidad Santiago de Cali, 2018) Garcés Cabal, Derly Jenny; Díaz Villa, MarioItem Los desafíos de la educación superior frente a las nuevas modalidades de generación, apropiación y revaloración de conocimiento en contextos de privación de libertad-Estudio de caso(Universidad Santiago de Cali, 2017) Mogollón Rodríguez, Sandra Patricia; Paz Samudio, AlfonsoEl presente trabajo se propone hacer una lectura aproximada sobre las nuevas modalidades de conocimiento en contextos de privación de libertad que fije las características sociales, señale los problemas epistemológicos y los mecanismos de: producción, reproducción, valoración y re valoración de conocimientos y saberes en el marco de la Educación Superior. En consecuencia, se tratará descifrar los alcances e impacto de un proceso educativo en la cotidianeidad de un grupo de personas privadas de la libertad.El presente informe de investigación forma parte de los desarrollos propuesto por el Grupo Ciencias de la Educación, Educación Superior y Conceptos-CIEDUS, que se presenta como resultado de las indagaciones y presupuestos presentados a lo largo de la Maestría en Educación superior de la Universidad Santiago de Cali, que propende la generación de espacios que movilicen reflexiones y exploraciones conceptuales, relacionados con la educación superior, su impacto y alcance en los nuevos tiempos.Item Didáctica centrada en equipos de aprendizaje como estrategia de la educación tricerebral(Universidad Santiago de Cali, 2017) Ayala Caldas, Luis Carlos; Ortega Hurtado, José OlmedoThis research proposes a didactic model focused on learning equipment’s as a tricerebral education strategy. It seeks to make the student from his / her cerebral dominance control his / her own meaningful learning, he/she develops academic leadership, generates group activities, and guides the process of knowledge building under the "guardianship" of the teacher. The model is applied in the course of “Responsabilidad social empresarial” (Business social responsibility), belonging to the “programa de formación integral, social y humana” (integral training program, social and human) FISH, designed by Humanities school of the University of Cauca. This descriptive - qualitative study is based on the tricerebral formulated theory by Waldemar de Gregori, applying it to the educational field, through an instrument of entrance called RCMT (Triadian Mind Ratio), determining leadership in the classroom for the development of didactics according to the cerebral dominance and subdominance, to improve through the collaborative work of the students, academic performance through meaningful learning. As a technique or instrument of exit, ENDICA (Survey on Didactics Focused on Learning Teams) is applied, measuring the degree of satisfaction and acceptance of the methodology. In order to understand the results of the survey, the Likert scale was applied, analyzing the answers obtained and interpreted qualitatively in the light of triangulation of the triune brain. The results conclude that the students have a significant learning based on concrete experiences perceptible in the classroom, from abstractions and theoretical generalizations, applying new notions of learning in the end of the course with outstanding abilities and achieved by the students according to their Cerebral dominance, it measures situations where there is a better solution or response to a problem, these are usually emotional or creative. or they enjoy planning activities or research topics.Item El diseño curricular en la formación contable en américa latina, comparativo Chile, Ecuador, Venezuela y Colombia(Universidad Santiago de Cali, 2017) Ramirez Quiñones, Aura Ligia; Diaz Villa, MarioItem Estado del arte de la modernidad liquida en la educación superior en Colombia(Universidad Santiago de Cali, 2017) Guerrero Urbano, Sandra Liliana; Lagos Figueroa, Jaime ArturoThe research called State of the art of liquid modernity in higher education in Colombia, held at the University of Santiago de Cali, to choose the title of Magister in higher education, was carried out with the purpose of answering the question How does the Modernity in higher education in Colombia, according to the state of the art to date? Through the documentation of liquid modernity according to the state of the art, the characterization of the same to date, taking liquid modernity as a category of analysis, the establishment of the incidence of liquid modernity in higher education according to the existing literature and, The link between the development of liquid modernity and higher education in Colombia. This research collected, documented, systematized and analyzed the publications of authors of the social sciences, philosophy, and education sciences related to modernity, liquid modernity, postmodernity and their influence on education, such as: Zygmund Bauman, Jürgen Habermas, Luisa Carlota Solé Puig, Anthony Giddens, Jean Francois Lyotard, Joan Rue, John Biggs and Ulrich Beck. Under a qualitative approach, which privileged the documentary review guided by the statement PRISMA (2010), which avoided bias in the identification, analysis and systematization of information derived from the investigative exercise. The research results were organized in two stages. The first one was aimed at characterizing the state of the art, where the biographical aspects of the consulted authors were discussed, the description of the social, political, economic, technological and scientific context of the publications, some Generalities of the documents as a summary of each, the interpretation of the justification and objectives of the publications, from the point of view of the authors. In the second moment, the incidence of liquid modernity as a category in higher education, in general and in Colombia, was analyzed according to the approaches documented in the first moment of the results. Although the existing literature on modernity and liquid modernity is vast, the state of the art on the incidence of these categories in education and higher education is limited. In general, works by the most representative author of this category Zygmund Bauman, and an additional book written by Joan Rue, where he makes a comparison of how the teacher teaches and the student learns in liquid modernity and the challenges that this implies for the two parties involved.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »