Estrategias comerciales y operacionales utilizando la metodología Scrum
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Date
2023
Journal Title
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Volume Title
Publisher
Universidad Santiago de Cali
Abstract
This article presents a literature review on the creation and execution of business and operational strategies using the agil e framework Scrum (interactive work methodology for agile project management) in small and medium enterprises (SMEs). This research has a qualitative approach of exploratory type, which includes documentary and bibliographic review and the collection of information found in databases, to obtain data concerning the implementation of the agile Scrum framework through the execution of various management and logistics strategies in SMEs. The objective of this article is to identify the types of business and operational strategi es where the methodology defined by the agile Scrum framework has been used. Thirty-two articles were consulted where the use of the agile Scrum methodology is mentioned and implemented for sales, marketing and logistics strategies in certain business processes of diffe rent companies. It was evidenced that a large number of SMEs seek to increase their profitability and increase their sales through web applications (App's) and digital platforms to strengthen their market and reach a large number of people worldwide, so it was found that the most used in business strategy is e-commerce.
Description
Este artículo presenta una revisión bibliográfica sobre la creación y ejecución de estrategias comerciales y operacionales utilizando el marco ágil Scrum (metodología de trabajo interactivo para la gestión ágil de proyectos) en pequeñas y medianas empresas (Pymes). Esta investigación tiene un enfoque cualitativo de tipo exploratorio, que incluye la revisión documental, bibliográfica y la recopilación de información encontrada en las bases de datos, para obtener datos referentes a la implementación del marco ágil Scrum a través de la ejecución de diversas estrategias gerenciales y de logística en empresas Pymes. El objetivo de este artículo es identificar los tipos de estrategias comerciales y operativasdonde se haya utilizado la metodología definida por el marco ágil Scrum. Se consultaron 32 artículos donde se menciona e implementa el uso de la metodología ágil Scrum para estrategias de ventas, marketing, logística en determinados procesos de negocio de diferentes empresas. Se evidenció que una gran cantidad de Pymes buscan incrementar su rentabilidad y aumentar sus ventas a través de aplicaciones web (App´ s) y plataformas digitales para fortalecer su mercado y llegar a una gran cantidad de personas a nivel mundial, por lo cual se encontró que la más utilizada en la estrategia empresarial es el comercio electrónico.
Keywords
Scrum, Estrategias, Comercio, Consumidores, Pymes, Proyectos Agiles, Bases de Datos, Mercadeo, Software
Citation
Cuellar Jiménez, C. A., Millán Fernández, N., & Montaño Peña, J. B. (2023). Estrategias comerciales y operacionales utilizando la metodología Scrum. Universidad Santiago de Cali.