Estado del arte de la modernidad liquida en la educación superior en Colombia
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Santiago de Cali
Abstract
The research called State of the art of liquid modernity in higher education in Colombia, held at the University of Santiago de Cali, to choose the title of Magister in higher education, was carried out with the purpose of answering the question How does the Modernity in higher education in Colombia, according to the state of the art to date? Through the documentation of liquid modernity according to the state of the art, the characterization of the same to date, taking liquid modernity as a category of analysis, the establishment of the incidence of liquid modernity in higher education according to the existing literature and, The link between the development of liquid modernity and higher education in Colombia.
This research collected, documented, systematized and analyzed the publications of authors of the social sciences, philosophy, and education sciences related to modernity, liquid modernity, postmodernity and their influence on education, such as: Zygmund Bauman, Jürgen Habermas, Luisa Carlota Solé Puig, Anthony Giddens, Jean Francois Lyotard, Joan Rue, John Biggs and Ulrich Beck. Under a qualitative approach, which privileged the documentary review guided by the statement PRISMA (2010), which avoided bias in the identification, analysis and systematization of information derived from the investigative exercise.
The research results were organized in two stages. The first one was aimed at characterizing the state of the art, where the biographical aspects of the consulted authors were discussed, the description of the social, political, economic, technological and scientific context of the publications, some Generalities of the documents as a summary of each, the interpretation of the justification and objectives of the publications, from the point of view of the authors.
In the second moment, the incidence of liquid modernity as a category in higher education, in general and in Colombia, was analyzed according to the approaches documented in the first moment of the results.
Although the existing literature on modernity and liquid modernity is vast, the state of the art on the incidence of these categories in education and higher education is limited. In general, works by the most representative author of this category Zygmund Bauman, and an additional book written by Joan Rue, where he makes a comparison of how the teacher teaches and the student learns in liquid modernity and the challenges that this implies for the two parties involved.
Description
La investigación denominada Estado del arte de la modernidad lĆquida en la educación superior en Colombia, realizada en la Universidad Santiago de Cali, para optar por el tĆtulo de Magister en educación superior, se realizó con el propósito de responder a la pregunta ĀæCómo incide la modernidad lĆquida en la educación superior en Colombia, segĆŗn el estado del arte existente hasta la fecha? Por medio de la documentación de la modernidad lĆquida segĆŗn el estado del arte, la caracterización del mismo hasta la fecha, tomando la modernidad lĆquida como categorĆa de anĆ”lisis, el establecimiento de la incidencia de la modernidad lĆquida en la educación superior segĆŗn la literatura existente y, la vinculación del desarrollo de la modernidad lĆquida con la educación superior en Colombia.
Esta investigación recolectó, documentó, sistematizó y analizó, las publicaciones de autores de las ciencias sociales, la filosofĆa, y las ciencias de la educación, relacionadas con la modernidad, la modernidad lĆquida, la posmodernidad y su influencia en la educación, como son: Zygmund Bauman, Jürgen Habermas, Luisa Carlota SolĆ© Puig, Anthony Giddens, Jean Francois Lyotard, Joan Rue, Jhon Biggs y Ulrich Beck. Bajo un enfoque cualitativo, que privilegió la revisión documental orientada por la declaración PRISMA (2010), lo que evitó sesgos en la identificación, anĆ”lisis y sistematización de información derivada del ejercicio investigativo.
Los resultados de la investigación se organizaron en dos momentos, el primero estuvo dirigido a caracterizar el estado del arte, donde se abordaron los aspectos biogrĆ”ficos de los autores consultados, la descripción del contexto social polĆtico, económico, tecnológico, cientĆfico de las publicaciones, algunas generalidades de los documentos a modo de resumen de cada uno, la interpretación de la justificación y objetivos de las publicaciones, desde el punto de vista de los autores.
En el segundo momento, se analizó la incidencia de la modernidad lĆquida como categorĆa en la educación superior, en general y en Colombia, conforme a los planteamientos documentados en el primer momento de los resultados.
Aunque la bibliografĆa existente acerca de la modernidad y la modernidad lĆquida, es vasta, el estado del arte sobre la incidencia de estas categorĆas en la educación y en la educación superior, es limitada, a nivel general se encontraron obras del autor mĆ”s representativo de esta corriente, Zygmund Bauman, y un libro adicional escrito por Joan RĆŗe, donde hace una comparación de la forma como el maestro enseƱa y el estudiante aprende en la modernidad liquida y los retos que ello implica para las dos partes involucradas.
Keywords
Incidencia, Modernidad, Educación superior, PedagogĆa
Citation
Guerrero Urbano, S. L. (2017). Estado del arte de la modernidad liquida en la educación superior en Colombia. Universidad Santiago de Cali.