Actitud ética del cuidado de los entornos ambientales de los estudiantes universitarios y diversas formas de vida

Abstract

This project describes the ethical attitude of the students of the Javeriana University towards their environmental environment, for which qualitative research is carried out under the ethnographic method. The instruments used were semi-structured interviews and focal groups, applied to an intentional sample. With the data obtained, an analysis and interpretation of the findings was made in order to understand, within the framework of integral environmental education, the knowledge, concepts and perception that the students manifest about the ethics of care in the practice of critical pedagogy and attitude posture. It is necessary to approach this relationship by including basic concepts in the situation of the environment: Ethics as care of the planet, which makes us look at integral environmental education, not exclusive to the human species, but even to the non-human one, critical pedagogy that is so, inasmuch as it starts from locating in a situation lived or posed together with the learner, for through the question to awaken posture and/or behavior, responsible actions -to take charge- towards the relationship that the learner establishes with the environment, social responsibility to build dynamics where the learner puts into play relations of respectful and responsible coexistence, based on the processes of self-education and commitment to the environmental challenges of the present. In order to strengthen and make sustainable the exercise of integral environmental education, any effort must go beyond the formation of the student and the academy must invite the co-trainers to establish organic systems of significant learning for the sustainability of the Common House.

Description

Este proyecto describe la actitud ética de los educandos de la Universidad Javeriana frente a su entorno ambiental, para lo cual se lleva a cabo una investigación de tipo cualitativo, bajo el método etnográfico. Los instrumentos utilizados fueron entrevista semi-estructurada y grupo focal, aplicados a una muestra intencionada. Con los datos obtenidos se realizó un análisis e interpretación de los hallazgos para comprender, en el marco de la educación ambiental integral, los conocimientos, los conceptos y la percepción que manifiestan los educandos sobre la ética del cuidado en la práctica de la pedagogía crítica y la postura actitud. Se hace necesario el abordaje de esta relación incluyendo conceptos básicos en la situación del medio ambiente: ética como cuidado del planeta, que hace mirar la educación ambiental integral, no exclusiva de la especie humana, sino incluso la no humana, pedagogía crítica que lo es, en tanto, se parte de ubicar en una situación vivida o planteada junto al educando, para a través de la pregunta despertar postura y/o comportamiento, acciones responsables –hacerse cargo- hacia la relación que establece el educando con entorno ambiental, responsabilidad social para construir dinámicas donde el educando ponga en juego relaciones de coexistencia respetuosa y responsable, fundamentadas desde los procesos de autoformación y compromiso con los retos ambientales del presente. Con el ánimo de fortalecer y hacer sostenible el ejercicio de la educación ambiental integral, cualquier empeño debe ir más allá de la formación del educando y la academia debe invitar a los co-formadores a establecer sistemas orgánicos de aprendizaje significativo para la sostenibilidad de la Casa Común

Keywords

Actitud ética, Educación ambiental, Cuidado, Responsabilidad, Pedagogía

Citation

Sánchez Gómez, Ángela María ;Maya Ramírez, Libardo ;Muñoz, M. E. (2019). Actitud ética del cuidado de los entornos ambientales de los estudiantes universitarios y diversas formas de vida. Universidad Santiago de Cali