GestiĆ³n documental bajo la norma ISO 9001 2015 en la organizaciĆ³n AUTOCORP

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

This article develops a topic of interest to most companies and industries, both manufacturing and service providers, giving an important leap in the world of continuous improvement in both processes and production times, assuming as the main tool document management which is developed both in the administrative and technical part of the companies , taking as its main objective to plan ,manage and organize all the documentation carried out within the company ,from data collection to standardization, management and conservation within an indicated quality system. Taking this into account, this research is focused on the development of the document management of the NTC-ISO 9001 2015 within the AUTOCORP organization in the commercial and after sales areas; where interviews were conducted with the bosses area, commercial manager, service manager and/or person in charge of the process, to determine which was the existing documentation that could be standardized and which should be developed , Starting with the characterization of the processes that are involved in each one of the study areas; documenting procedures, policies, and other. Subsequently, the review and approval was made by the general manager, continuing with the internal disclosure in the corresponding areas and then being executed respectively by the employees involved in this process. Inside the results obtained it was possible to visualize greater efficiency in the processes executed and involved in the areas in study, achieving also the improvement of processes and communication at the levels of the organization.

Description

El presente artĆ­culo desarrolla un tema de interĆ©s para la mayorĆ­a de compaƱƭas e industrias tanto manufactureras como prestadoras de servicios, dando un salto importante en el mundo del mejoramiento continuo tanto en procesos como en tiempos de producciĆ³n, asumiendo como principal herramienta la gestiĆ³n documental la cual se desarrolla tanto en la parte administrativa como en la parte tĆ©cnica de las compaƱƭas , llevando como principal objetivo planificar ,manejar y organizar toda la documentaciĆ³n realizada dentro de la compaƱƭa ,desde la recolecciĆ³n de datos hasta la estandarizaciĆ³n, manejo y conservaciĆ³n dentro de un sistema indicado de calidad . Teniendo en cuenta esto, la presente investigaciĆ³n estĆ” enfocada al desarrollo de la gestiĆ³n documental de la NTC-ISO 9001 2015 dentro de la organizaciĆ³n AUTOCORP en las Ć”reas comercial y postventa; donde se realizaron entrevistas con los jefes de Ć”rea, gerente comercial, gerente de servicio y/o persona encargada del proceso, para asĆ­ mismo determinar cuĆ”l era la documentaciĆ³n existente que se podĆ­a estandarizar y cual se debĆ­a elaborar , dando inicio con la caracterizaciĆ³n de los procesos que estĆ”n involucrados en cada una de las Ć”reas de estudio; documentando procedimientos, polĆ­ticas, y demĆ”s. Posteriormente, se realizĆ³ la revisiĆ³n y aprobaciĆ³n por parte del gerente general, continuando con la divulgaciĆ³n interna en las Ć”reas correspondientes para luego ser ejecutada respectivamente por los empleados involucrados en este proceso. Dentro de los resultados obtenidos se logrĆ³ visualizar mayor eficiencia en los procesos ejecutados e involucrados en las Ć”reas en estudio, logrando asĆ­ mismo el mejoramiento de procesos y comunicaciĆ³n en los niveles de la organizaciĆ³n.

Keywords

ElaboraciĆ³n de Documentos, GestiĆ³n Documental, Eficiencia, Minimizar Errores, Calidad

Citation

Capote Certuche, Darly Yurany; MĆ”rquez Cubillos, L. F. (2019). GestiĆ³n documental bajo la norma ISO 9001 2015 en la organizaciĆ³n AUTOCORP. Universidad Santiago de Cali.