Public policy and its impact on innovation, competitiveness, and performance in the tourism sector

Abstract

The aim of this research is to analyze the impact of public policy oninnovation, competitiveness, and performance of 100 small and medium-sizedenterprises in the tourism sector, in the Department of Valle del Cauca, Colombia.For this purpose, a quantitative empirical study was conducted using the equationmodel, which is considered ideal for research within the services sector.Theoretically, the model proves that a positive relationship exists between theconstructs analyzed, which reinforces the empirical evidence that public policiesconstitute a dynamic axis for the organizational development of the tourism sector,as it favors the dynamics of innovation, competitiveness, and performance.

Description

El objetivo de esta investigación es analizar el impacto de las políticas públicas en la innovación, competitividad y desempeño de 100 pequeñas y medianas empresas del sector turismo, en el departamento del Valle del Cauca, Colombia, para lo cual se realizó un estudio empírico cuantitativo utilizando el modelo de ecuaciones, considerado ideal para investigaciones en el sector servicios. Teóricamente, el modelo demuestra que existe una relación positiva entre los constructos analizados, lo que refuerza la evidencia empírica de que las políticas públicas constituyen un eje dinamizador del desarrollo organizacional del sector turismo, al favorecer las dinámicas de innovación, competitividad y desempeño.

Keywords

competitiveness, innovation, performance, public policy

Citation

Zúñiga Collazos, A., Rios Obando, J. F., Gómez López, J. M., & Vargas García, L. M. (2023). Public policy and its impact on innovation, competitiveness, and performance in the tourism sector. Cogent Social Sciences, 9(2). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2249692