Innovation and public policies as factors to promote the development of tourism organizations in Colombia
No Thumbnail Available
Date
2023-11-23
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Politecnica Salesiana
Abstract
The tourism sector, due to its importance in the economic and social development of the territories, deserves to be analyzed from different perspectives, such as, for example, the dynamics that underlie the innovation of the organizations in the sector; on account of the actions of the State and its interference in the results of these actions. In this sense, the purpose of this research is to establish the relationship between public policies and innovation in tourism sector companies, as a fundamental factor to promote actions aimed at strengthening the competitiveness of organizations. This correlational study analyzed the results obtained from an instrument applied to 100 small and medium-sized tourism enterprises in a region of Colombia during 2020-2021. The data were analyzed using a second generation multivariate method, known as partial least squares structural equation modeling, through SmartPLS software. It was possible to verify the validity of the relationship between the management of public policies, observed from their transparency, and innovation in the organizations analyzed. Likewise, the value of the structural model showed a good fit and the four hypotheses proposed for the transparency construct and its relationship with innovation are valid, so that, by improving governance from pillars such as good governance and anti-corruption practices, the transversal generation of innovation in organizations can be favored.
Description
el sector turismo por su importancia en el desarrollo económico y social de los territorios merece ser analizado desde diferentes perspectivas,como, por ejemplo, la dinámica que subyace a la innovación de las organizaciones del sector; por cuenta de las acciones del Estado ysu injerencia en los resultados de estas. En ese sentido, el propósito de esta investigación es establecer la relación entre las políticas públicas y lainnovación de las empresas del sector turismo, como factor fundamental para promover acciones dirigidas a fortalecer la competitividad de lasorganizaciones. Este estudio correlacional analizó los resultados obtenidos de un instrumento aplicado a 100 pequeñas y medianas empresasturísticas en una región de Colombia durante 2020-2021. Los datos se analizaron utilizando un método multivariado de segunda generación,conocido como modelado de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales, a través del software SmartPLS. Fue posible verificarla validez de la relación entre la gestión de las políticas públicas, observada a partir de su transparencia, y la innovación en las organizacionesanalizadas. Igualmente, el valor del modelo estructural mostró un buen ajuste y las cuatro hipótesis propuestas para el constructo de transparenciay su relación con la innovación son válidas, por lo que, al mejorar la gobernanza desde pilares como el buen gobierno y prácticasanticorrupción, se puede favorecer la generación transversal de innovación en las organizaciones.
Keywords
business development, good government, governance, innovation, legitimacy, public policies, tourism, transparency