Youth Participation in the Prevention of the Consumption of Psychoactive Substances. A Case Study across Healthy Schools, Cali-Colombia

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Date

2023-09-01

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Publisher

Universidad del Rosario

Abstract

Introduction: the use of psychoactive substances (spa) in schoolchildren is a complex phenomenon with multiple negative effects. From the perspective of social determinants and health promotion, the educational institution (ie) is a decisive agent for participatory actions. The objective was to identify individual and institutional factors associated with the participation of students in a public school in Cali (Colombia) to prevent spa consumption. Materials and methods: case study with a mixed approach. The qualitative approach involved a documentary analysis to explore the response and institutional factors of the school selected as a critical case; while a quantitative component was developed to identify the relevant individual factors by means of a survey of 156 students (high school-middle school) of that school. Results: students identified peer or friend pressure as a relevant factor for spa consumption; it is evident that the most important prevention spaces and processes are communication with peers. The curricular work from the areas to strengthen decision making is also recognized as an institutional factor. Conclusion: in the healthy schools strategy, the alliance between the educational sector and the health sector is crucial in order to promote spaces and participation processes aimed at preventing spa consumption.

Description

Introducción: el consumo de sustancias psicoactivas (spa) en escolares es un fenómeno complejo con múl-tiples efectos negativos. Desde la perspectiva de los determinantes sociales y la promoción de la salud, la institución educativa (ie) es un agente decisivo para acciones participativas. El objetivo fue identificar factores individuales e institucionales asociados con la participación de estudiantes en una ie pública de Cali (Colombia) para prevenir el consumo de spa. Materiales y métodos: estudio de caso con enfoque mixto. La aproximación cualitativa implicó un análisis documental para explorar la respuesta y factores institucionales de la ie seleccionada como caso crítico; mientras que para identificar los factores indivi-duales relevantes se desarrolló un componente cuantitativo mediante encuesta a 156 estudiantes (secun-daria-media) de esa ie. Resultados: los estudiantes identifican como factor relevante para el consumo de spa la presión de amigos o compañeros; se evidencia que los espacios y procesos de prevención de mayor aporte son la comunicación con pares. También se reconoce como factor institucional el trabajo curricular desde las áreas para fortalecer la toma de decisiones. Conclusión: en la estrategia de escuelas saludables, es crucial la alianza entre el sector educativo y el sector salud, para dinamizar espacios y procesos de participación dirigidos a prevenir el consumo de spa.

Keywords

Elementary school students, health promotion, prevention action, psychoactive substances, school participation

Citation

Acosta-Ramírez, N., & Villegas de los Ríos, R. M. (2023). Participación juvenil en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas. Revista Ciencias de La Salud, 21(3), 1–22. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.12198