Accesibilidad espacial desde los barrios a las Instituciones Educativas Oficiales del distrito de Buenaventura

No Thumbnail Available

Date

2023-11-02

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

This study addresses accessibility to public educational institutions in Buenaventura, Colombia, using four measurement methods. Despite the importance of education as a fundamental right, challenges are identified in terms of its accessibility in this region, marked by the Afro-descendant and indigenous population and high levels of poverty. Accessibility is assessed using isochronous, Hansen, Hansen population-adjusted indicators and Integral Route Factor. The results reveal that the majority of the population lives in areas with a regular road network, which facilitates accessibility to official educational institutions. However, there is a disparity in accessibility, with the central neighborhoods being the most accessible and the peripheral neighborhoods and in the western area the least accessible due to the lack of nearby educational centers. In addition, areas with different levels of mobility to official educational institutions are identified. The analysis also shows relationships between accessibility indicators, such as the correlation between Hansen and Hansen adjusted for population. However, no significant association was found between Hansen and the Integral Route Factor. This study offers valuable considerations and conclusions to guide policies that promote equality and access to education in Buenaventura. The quality of the road infrastructure is highlighted as a key factor in accessibility, and it is emphasized that a high accessibility index does not guarantee quick access to educational centers if the necessary services are not offered.

Description

Este estudio aborda la accesibilidad a las instituciones educativas pĆŗblicas en Buenaventura, Colombia, mediante cuatro mĆ©todos de mediciĆ³n. A pesar de la importancia de la educaciĆ³n como derecho fundamental, se identifican desafĆ­os en cuanto a su accesibilidad en esta regiĆ³n, marcada por la poblaciĆ³n afrodescendiente e indĆ­gena y altos niveles de pobreza. La accesibilidad se evalĆŗa utilizando indicadores de isĆ³cronas, Hansen, Hansen ajustado por poblaciĆ³n y Factor de Ruta Integral. Los resultados revelan que la mayorĆ­a de la poblaciĆ³n vive en Ć”reas con una red vial regular, lo que facilita la accesibilidad a las instituciones educativas oficiales. Sin embargo, se observa una disparidad en la accesibilidad, siendo los barrios cĆ©ntricos los mĆ”s accesibles y los barrios perifĆ©ricos y en la zona oeste los menos accesibles debido a la falta de centros educativos cercanos. AdemĆ”s, se identifican Ć”reas con diferentes niveles de movilidad hacia las instituciones educativas oficiales. El anĆ”lisis tambiĆ©n muestra relaciones entre los indicadores de accesibilidad, como la correlaciĆ³n entre Hansen y Hansen ajustado por poblaciĆ³n. Sin embargo, no se encontrĆ³ una asociaciĆ³n significativa entre Hansen y el Factor de Ruta Integral. Este estudio ofrece consideraciones y conclusiones para orientar polĆ­ticas que promuevan la igualdad y el acceso a la educaciĆ³n en Buenaventura. La calidad de la infraestructura vial se destaca como un factor clave en la accesibilidad, y se enfatiza que un alto Ć­ndice de accesibilidad no garantiza un acceso rĆ”pido a centros educativos si no se ofrecen los servicios necesarios.

Keywords

Distancia, PoblaciĆ³n, Accesibilidad Espacial, Instituciones Educativas Oficiales, Sig

Citation

Guerrero Leudo, A. F. (2023). Accesibilidad espacial desde los barrios a las Instituciones Educativas Oficiales del distrito de Buenaventura. Universidad Santiago de Cali.