Propuesta de comunicación estratégica para el emprendimiento de vestuario deportivo aire libre sportswear

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Date

2024-06-22

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Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

This work is a contribution to entrepreneurial fashion system, where the results of a strategic communication proposal for the Aire Libre Sportswear sports clothing venture are shown; a project led by María Alejandra Valdivieso Álvarez, with professional studies in Architecture and Costume Design, who is looking to position her company within the community of amateur and high-performance athletes who practice outdoors sports in natural environments. This is a project that will initially be developed in the city of Cali, but seeks to expand to other cities in Colombia and other countries around the world. This research has three phases of development: The first, the state of current communication and the different definitions of communication used to date are diagnosed and analyzed, identifying the absence of communication strategies and tactics that make it difficult to consolidate the purpose and the identity of the brand to the different stakeholders. The second, the strategic communication processes that generate a structure that serves as a basis for interaction with the groups of interest are determined. The third, how the brand communication activities are suggested in order to promote and consolidate the value proposition of the Company, creating a relevant communication plan that connects with audiences of actual and potential consumers, and achieving solid and profitable relationships, improving the market position of the brand of sportswear between its target market segments.

Description

El presente trabajo es un aporte al emprendimiento en el sistema moda, donde se muestran los resultados de una propuesta de comunicación estratégica del emprendimiento de vestuario deportivo Aire Libre Sportswear; un proyecto liderado por la profesional en Arquitectura y Diseño de Vestuario, María Alejandra Valdivieso Álvarez, quien busca posicionar su empresa dentro de la comunidad de deportistas aficionados y de alto rendimiento que practican al aire libre en entornos naturales. Este es un proyecto que inicialmente se desarrollará en la ciudad de Cali, pero que busca expandirse en otras ciudades de Colombia y en otros países del mundo. La presente investigación cuenta con tres fases de desarrollo: La primera, se diagnostica y analiza el estado de la comunicación actual y los diferentes medios de comunicación utilizados hasta el momento, identificando la ausencia de estrategias y tácticas en comunicación que dificulta la consolidación del propósito y la identidad de la marca ante los diferentes grupos de interés. La segunda, se determinan los procesos de comunicación estratégica que generan una estructura que sirve de base para la interacción con los grupos de interés. La tercera, se sugieren actividades de comunicación de marca que impulsan y consolidan la propuesta de valor del emprendimiento, creando un plan de comunicación relevante que conecta con las audiencias de consumidores reales y potenciales, logrando relaciones sólidas y rentables para el posicionamiento de la marca de vestuario deportivo en sus segmentos de mercado meta.

Keywords

Comunicación Estratégica, Emprendimiento, Sistema Moda, Marca, Vestuario Deportivo.

Citation

Valdivieso Álvarez, M. A. (2022). Propuesta de comunicación estratégica para el emprendimiento de vestuario deportivo aire libre sportswear. Universidad Santiago de Cali.