Caracterización del currículo en la educación inicial en el hogar infantil “la cascada

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

The present investigation has as general objective to characterize the curricumlum applied in inicial education in Kindergarten “La Cascada”, aimed to children from 0 (zero) to 3 (three) years old living in Municipality Santiago de Cali, Valley Cauca. For it, the characteristics of the purpose concerning its desing, developing an appraisal were identified; the characteristics of the curricular elements which shape it were described and as assessment was made of the same, considering referents amd statutory criterions of the MEN (National Education Ministry). A cualitative methodology is assumed from a descriptive study and the using of empirical methods such as participating observations, documental review and inquiries. The discoveries realised through the three sources mentioned before and metodologies permitted to note that the curriculum for initial education in the institution is characterized as fallow: being planified, agreed upon, participatory and flexible; it takes into account the children's characteristics, context, interests and necessities and assumes a constructivist direction, its pedagogical process is deliberate, active and strategical with constant and flexible evaluation. Examining the curriculum in the initial education of the Kindergarten, it can be noted, in general sense, it fills the criterions required by the MEN, it is considered feasible, applicable and relevant. It may and must be improved and perfected

Description

La presente investigación tiene como objetivo general caracterizar el currículo para la educación inicial en el Hogar Infantil “La Cascada”, para niños en edades de 0 a 3 años en el municipio de Santiago de Cali, Valle; para ello, se identificaron las características de la propuesta en cuanto a su diseño, desarrollo y evaluación; se describieron las características de los elementos curriculares que lo conforman y se realizó una valoración de los mismos tomando en consideración referentes y criterios normativos del MEN (Ministerio de Educación Nacional). Se asume una metodología cualitativa, a partir de un estudio descriptivo y la aplicación de métodos empíricos como la observación participante, revisión documental, entrevistas y encuestas. Los hallazgos obtenidos a través de la triangulación por fuentes ymetodología posibilitaron constatar que el currículo para la educación inicial en la Institución se caracteriza por ser planificado, consensuado, participativo y flexible; tiene en cuenta el contexto, los intereses y necesidades de los niños y asume un enfoque constructivista, su proceso pedagógico es intencionado, activo, estratégico, su evaluación es continua y flexible. Al valorar el currículo en la educación inicial del Hogar Infantil, se constata que, en sentido general, cumple con los criterios abordados por el MEN, se considera que es factible, aplicable y pertinente. Puede y debe ser mejorado y perfeccionado

Keywords

Currículo, Educación Inicial, Desarrollo, Evaluación

Citation

Arboleda Garcés, Mercy Daniella; Sánchez Rodríguez, D. P. (2020). Caracterización del currículo en la educación inicial en el hogar infantil “la cascada. Universidad Santiago de Cali.