Aprendizaje de la clonación desde una perspectiva socio-científica

Abstract

Twelve students from Santiago de Cali University participated in interviews and activities to explore their previous ideas, reactions and feelings regarding the situations posed: 1) cloning of cells to produce them, 2) use of transgenics in the home, and 3 ) the use of gene therapy to help infertile couples. From the initial sample of these twelve students, three were selected to be the subject of this study. The data were analyzed qualitatively to characterize in an emergent way the moral tasks recognized by each participant, in order to explore the degree to which university students interpret the relationships with gene therapy and cloning, through a socio-scientific approach that influences its decisions in this regard and encourages moral reasoning. The students expressed sensitivity to the moral aspects such as concern and empathy for the well-being of others, an aversion to the alteration of the natural consequences of the order and an emotionality linked to their decisions. Upon reaching the final phase, many participants integrated their moral concerns with religious, cultural, emotional and scientific factors, which show that the patterns of moral concern in the evaluated students act hand in hand with the table of categories proposed for the analysis of this work, since it influences socio-scientific decision-making. The students demonstrate the lack of an argumented discourse that supports their position, a fact that puts into the manifesto the teaching provided by the University and the students of Natural Sciences and Environmental Education

Description

Doce estudiantes de la universidad Santiago de Cali participaron en entrevistas y actividades diseñadas para explorar sus ideas previas, reacciones y sentimientos con respecto a tres situaciones planteadas: 1) clonación de células para producir órganos, 2) uso de transgénicos en el hogar, y 3) el uso de la terapia génica para ayudar a parejas infértiles. De la muestra inicial de estos doce estudiantes, se seleccionaron tres para ser objeto de este estudio. Los datos fueron analizados cualitativamente para caracterizar de manera emergente las preocupaciones morales reconocidas por cada participante, con el fin de explorar el grado en que los estudiantes universitarios interpretan cuestiones relacionadas con la terapia génica y clonación, a través de un enfoque socio científico que influye posteriormente en sus decisiones al respecto e incita al razonamiento moral. Los estudiantes expresaron la sensibilidad a los aspectos morales como preocupación y empatía para el bienestar de los demás, una aversión a la alteración de las consecuencias naturales de orden y una emocionalidad ligada a sus decisiones. Al llegar a la fase final, muchos participantes integraron sus preocupaciones morales con factores religiosos, culturales, emocionales y científicos, donde se evidencian patrones que demuestran que las preocupaciones morales y no morales de los estudiantes evaluados, actúan de la mano con la tabla de categorías planteadas para el análisis de este trabajo, ya que influyen en la toma de decisiones socio-científicas. Los estudiantes evidencian la carencia de un discurso argumentado que sustente su postura, hecho que pone en manifiesto la enseñanza que imparte la Universidad a los estudiantes de la Licenciatura de Ciencias Naturales y educación ambiental

Keywords

Socio-Científico, Alfabetización Científica, Razonamiento Moral, Constructo Moral, Enseñanza de las Ciencias

Citation

Rubio Trochez, Daniela;Izquierdo Vargas, Jerry Johan; Muñoz Ríos, K. P. (2019). Aprendizaje de la clonación desde una perspectiva socio-científica. Universidad Santiago de Cali.