Implementación del justo a tiempo como sistema de inventarios para desarrollar ventajas competitivas en las micro, pequeñas y medianas empresas en Colombia

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

The adoption of the Just in Time production system has been a philosophy that has undoubtedly generated benefits for companies, thus allowing not only to remain in the market, but also to enjoy competitive advantages among other companies and in that way acquired position and achieve supremacy in their market segments. Based on this premise, the present monographic work is articulated, as a bibliographic review that seeks to study the implementation of Just in Time as an inventory system that allows to generate competitive advantages in micro, small and medium enterprises in Colombia. It is a systematic study, in which business concepts and institutions are articulated within the framework of the so-called Mipymes, in such a way that from the correct handling of their inventories, based on the Just in Time, and with it, the apprehension of their meaning, characteristics, requirements, scope, phases and correct form of execution, these can be maintained competitively in the market, more when it is emphasized that in the face of the globalization of the current economy, and the high levels of global competition, it is convenient to reflect about the need to understand the importance of logistics management of companies, their internal processes to achieve quality in their internal processes, contact with the customer and finally, their total satisfaction through the agility in product delivery, at low cost and quality, so that companies are empowered under effective approaches to total quality and continuous improvement.

Description

La adopción del sistema de producción Justo a tiempo ha sido una filosofía que, sin duda, ha generado beneficios a las empresas, permitiendo así, no solo mantenerse en el mercado, sino, disfrutar de ventajas competitivas entre otras empresas y con ello, posicionarse y lograr supremacía en sus segmentos de mercado. Con base a esta premisa, se articula el presente trabajo monográfico, como una revisión bibliográfica que busca estudiar la implementación del Justo a Tiempo como sistema de inventario que permite generar ventajas competitivas en las micro, pequeñas y medianas empresas en Colombia. Es un estudio sistemático, en el que se articulan conceptos e instituciones empresariales en el marco de las denominadas Mipymes, de tal forma que a partir del manejo correcto de sus inventarios, con base al Justo a Tiempo, y con él, la aprehensión de su significado, características, requisitos, alcance, fases y forma correcta de ejecución, éstas puedan mantenerse de forma competitiva en el mercado, más cuando se resalta que frente a la globalización de la economía actual, y los altos niveles de competencia mundial, es conveniente reflexionar acerca de la necesidad de comprender la importancia de gestión logística de las empresas, sus procesos internos para alcanzar la calidad en sus procesos internos, de contacto con el cliente y finalmente, su satisfacción total a través de la agilidad en entrega de productos, a bajo costo y de calidad, de tal forma que las empresas se potencialicen bajo efectivos enfoques de calidad total y mejora continua.

Keywords

Justo a Tiempo, Logística, Mipymes, Sistemas de Inventarios, Ventajas Competitivas

Citation

Reyes Pérez, L. G. (2018). Implementación del justo a tiempo como sistema de inventarios para desarrollar ventajas competitivas en las micro, pequeñas y medianas empresas en Colombia. Universidad Santiago de Cali.