Requerimientos de trabajo y competencias laborales para una empresa de servicios alimentarios

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Date

2019

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Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

The role of human talent in companies to achieve successful results in any process, focuses on aspects of attitude, performance and skills, hence the importance of always having qualified and trained people in the work teams that facilitate organizational development and strengthening. In accordance with the above, the purpose of this study is to analyze the labor requirements and competencies that are required to improve the level of services, in a company in the food sector, multinational character, in the headquarters of the city of Cali-Colombia. Due to the lack of clarity in the requirements for the positions and not having established labor competencies, there was an inadequate selection of personnel, high turnover rates, high training costs, low levels of productivity, low levels of customers service, and impact on indicators related to sales and service processes. Following the case study methodology, a detailed description of the charges and processes was made, along with a review of specialized literature, seeking to clarify the company`s problems. Then, the instruments for the collection of information were designed, the work requirements and labor competencies of the operational positions for the human management and service delivery processes were defined, all this through the application of industrial engineering techniques and through the elaboration of a manual of responsibilities that allowed to establish a system of evaluation of the performance of the personnel. To achieve the purpose of the study, this document presents the following structure: literature review, study design, case description, results and discussion, and conclusions

Description

El papel del talento humano en las empresas para el logro de resultados de éxito en cualquier proceso, se centra en aspectos de actitud, desempeño y competencias, de aquí la importancia de siempre contar en los equipos de trabajo con personas aptas y capacitadas que faciliten obtener desarrollo y fortalecimiento organizacional. De acuerdo con lo anterior el propósito de este estudio es analizar los requerimientos y competencias laborales que se requieren para mejorar el nivel de servicios, en una empresa del sector alimentario, de carácter multinacional, en la sede de la ciudad de Cali-Colombia. Debido a la falta de claridad en los requisitos para los cargos y no tener establecidas las competencias laborales, se presentaba una inadecuada selección de personal, altos porcentajes de rotación, altos costos de capacitación, bajos niveles de productividad, bajas en los niveles de servicio al cliente, y afectación a indicadores relacionadas con los procesos de ventas y servicio. Siguiendo la metodología de estudio de casos, se realizó una descripción detallada de los cargos y procesos, a la par de revisión de literatura especializada, buscando aclarar la problemática de la empresa. Luego, se diseñaron los instrumentos para la recolección de información, se definieron los requerimientos de trabajo y competencias laborales de los cargos operativos para los procesos de gestión humana y de prestación de servicio, todo esto por medio de la aplicación de técnicas de ingeniería industrial y mediante la elaboración de un manual de responsabilidades que permita establecer un sistema de evaluación del desempeño del personal. Para alcanzar el propósito del estudio, este documento presenta la siguiente estructura: revisión de literatura, diseño del estudio, descripciòn del caso, resultados y discusion, y conclusiones.

Keywords

Servicios alimentarios, Competencias laborales, Requerimientos de trabajo, Modelo SCANS, Modelo OIT CINTERFOR

Citation

Baldovino Montiel Carlos Antonio. (2019). Requerimientos de trabajo y competencias laborales para una empresa de servicios alimentarios. Universidad Santiago de Cali.