Comunicación Social
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Item La fotografía como herramienta para visibilizar las prácticas culturales que realiza el Cabildo Indígena Yanacona en el contexto ciudad – Santiago de Cali(Universidad Santiago de Cali, 2019) Hincapié Acosta, Nathalia Andrea; Anacona, AdrianaEl mayor desafío de las comunidades indígenas es integrarse a las metrópolis sin perder sus costumbres y tradiciones, durante los últimos años ha sido notable la migración de estos grupos a las ciudades, en búsqueda de mayores ingresos, acceder a la educación y en casos más extremos huyendo de la violencia. Para estas comunidades alejarse de sus rituales y de los lugares que sus ancestros tanto protegieron los lleva a sentirse perdidos y sin territorio, “La selva de cemento” como ellos llaman a la ciudad, es una oportunidad para conocer aquellos hábitos de los cuales se han mantenido al margen, pero también de perder en ciertas ocasiones su identidad.Item Análisis de cambios en la competencia oral en los adolescentes infractores del Centro de Formación Juvenil Buen Pastor (Cali) a través de las cápsulas radiales(Universidad Santiago de Cali, 2019) Santibañez Zamudio, Mauricio Andrés; Behar Leiser, OlgaColombia es escenario de diferentes fenómenos que han nacido como consecuencia de la violencia urbana en esas las principales ciudades, debido a que no se encuentran garantías laborales y apoyo por parte de las entidades encargadas, acuden a la delincuencia como modo de subsistencia la falta de garantías por parte del estado es también el dinamizador de deficiencias en el sistema educativo, violencia intrafamiliar y demás situaciones que afectan el sano desarrollo de la infancia y a la adolescencia. Para luchar en contra de las situaciones que afecta, a la población infantil y adolescente de Colombia, se promulgó la Ley de Infancia y Adolescencia (Ley 1098 de 2008), que tiene por objeto establecer normas sustantivas y procesales para la protección integral de los niños, las niñas y los adolescentes. Esta ley garantiza el ejercicio de derechos y libertades consagrados en los instrumentos internacionales de Derechos Humanos, en la Constitución Política y en otras leyes, así como el restablecimiento de sus derechos, cuando estos han sido vulnerados.Item Narración de las formas violentas de crianza y estratos culturales facilitadores en la familia Céspedes Cañas de Trujillo, Valle del Cauca(Universidad Santiago de Cali, 2019) Núñez Ávila, Laura Stefania; Ardila Behar, Ana CarolinaEste trabajo de investigación busca narrar las formas violentas de crianza y los estratos culturales facilitadores de las mismas en la familia Céspedes Cañas de Trujillo, Valle del Cauca, con un enfoque cualitativo y método narrativo donde se mostrará siete historias de vida que hablaran principalmente de las percepciones de violencia en el hogar y cómo se han trasladado a las generaciones presentes.Item Narración audiovisual del trabajo que realizan tres mujeres transgénero a través de la Webcam(Universidad Santiago de Cali, 2019) Sevilla Rosales, Sandra Liliana; Grisales Meneses, Carlos Yesid; Múñoz Joven, Luis ArmandoLa narración de la vida de las personas implica una tarea dispendiosa de consentimientos cuando se trata de uso de medios de comunicación. La narración audiovisual se caracteriza por su talante subjetivo, personal, pero circunscrito en el entorno de interrelaciones que se establecen en el contexto público. Por el interés social, el presente trabajo se refiere a una narración de tipología documental acerca de tres mujeres-transgénero que trabajan como modelos webcam. De ellas, se tiene en cuenta los aspectos relevantes de sus vidas, las funciones de forma de trabajo en internet, y su relación contextual con su comunidad y la sociedad. Allí se permean diferentes visiones de mundo, y se destaca la intención de romper tabúes acerca del transgenerismo. Las dimensiones que circunscriben la narración se basan en la cotidianidad, con sus familias, el apoyo de personas y la opción de un trabajo que les genera ingresos. Esta narración, con título Un Dia Con Modelos Webcam Transgénero, muestra un contraste en la formación tradicional de la sociedad y el aprendizaje que puede darse al presentar los tres casos de „Tatiana‟, „Isabel‟ y „Chanell‟; por sus historias de vidas representadas en una realidad sensible.Item “Relatos de vida de régulo Suárez y Rafael puyo como personajes emblemáticos de tesalia Huila”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Cuellar Cepeda, Angie Vanesa; Muñoz Joven, Luis ArmandoItem “Narraciones de los hechos ocurridos en el aro, Antioquia, en octubre de 1997”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Navarrete Rivera, Pablo Manuel; Muñoz Joven, Luis ArmandoItem Afrodescendientes también son gente análisis de la representación de los afrodescendientes en la sección ‘gente’ del periódico El País de Cali(Universidad Santiago de Cali, 2020) Tascon Mulato, Rony Stiven; Bedoya Sandoval, Claudia LilianaItem Plan estratégico de marketing digital para el fortalecimiento online de la avícola Irma Hernández de Montoya(Universidad Santiago de Cali, 2020) Montoya Vélez, María Camila; Forero Giraldo, Daniela; Peña Arenas, Claudia PatriciaItem El tratamiento periodístico del diario el país frente a hechos en los que se han visto implicadas pandillas y bandas criminales en la ciudad de Cali en los años 2016 y 2017(Universidad Santiago de Cali, 2020) Bustamante Fernández, Jennifer; Bedoya, Claudia LilianaThe purpose of this degree work is related to the journalistic treatment of the newspaper the country on the phenomenon of gangsterism in the city of Cali in the first quarter of 2016 and 2017. This study assumes a mixed approach from the perspective of the journalistic information of the area of events about a relevant topic such as the phenomenon of gangsterism, which is presented journalistically in different ways and with different styles. This taking into account that the interest of the readers and that now, thanks to the development of communication and information technologies (telephones, satellites and internet), the news is instantly known, has become closer and closer, awakening a great interest and acquiring an unknown relevance so far. The objective was to analyze the news about gangs published during the first trimesters of 2016 and 2017. The analyzes show that during the six months the highest percentage of news was related to homicides, followed by robberies. And the main journalistic style is the alarmist. Among the conclusions is the fact that journalism is not contributing to gang deterrence, or campaigns that tend to decrease, on the contrary, they sponsor them by presenting a news, metaphorical, sensationalist body without presenting the characteristics of who, who , in what way and educational campaign.Item “Calidad y dignidad en el trabajo: el caso de diez trabajadores informales del sistema integrado de transporte masivo - masivo integrado de occidente (sitm-mio) de la ciudad de Cali en el primer trimestre del año 2020”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Herrera Fuentes, Julián David; Rojas Diusa, Robert Eleuterio; Quinayá Ocampo, Diana PatriciaThe following research project will address the problem of the quality and dignity of work from the base of social theory and critical social theory, which will be approached from the case study of ten informal workers who carry out work activities within the stations of the MIO integrated mass transit system. In this project it is important to highlight that, from a perspective of critical social theory, not only the concept of quality and dignity at work will be problematized, but also the daily experiences of a part of these workers, thus managing to recognize and analyze the type of conditions that these workers experience in informal conditionsItem Diseño de una estrategia de comunicación para el instituto central de comercio y bachillerato del municipio Santiago de Cali(Universidad Santiago de Cali, 2020) Rojas Badillo, Luisa María; García Molta, Luz ÁngelaItem Plan estratégico de marketing digital para el posicionamiento de la marca ANNYKATH BOUTIQUE(Universidad Santiago de Cali, 2020) Montoya Díaz, Yulieth Stephany; Lozano Diaz, Katherin; Guzmán Beltrán, Ingrid JovanaMediante la aplicación de los conceptos aprendidos en el DIPLOMADO DE COMUNICACIÓN ESTRATÉGICA Y MARKETING DIGITAL y con el acompañamiento de los docentes, se ha creado un plan estratégico de marketing digital para el posicionamiento de la marca ANNYKATH BOUTIQUE, dentro de las redes sociales Instagram y Facebook; donde el planteamiento de objetivos, metas y métodos para resaltar dentro del e-commerce y la industria de la moda, son pilares necesarios en la estrategia para la marca. El informe se desarrolló durante el trimestre de junio, julio y agosto, con el fin certificar el proceso realizado para ANNYKATH BOUTIQUE, dentro del cual se encuentra el diagnóstico del entorno, el DOFA de la organización, el enfoque, el análisis de contexto, los objetivos y todo un trabajo de campo necesario para que el fortalecimiento a nivel corporativo, se vea reflejado en el contenido de las redes sociales de emprendimiento.Item “Análisis del uso comunicativo de tinder en estudiantes del programa de comunicación social de la u.s.c”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Díaz Soto, Gabriela; Upegui Cárdenas, Stephanie; Muñoz Joven, Luis ArmandoFor a year and a half, an investigation was carried out whose main objective was to analyze the communicative uses that the students of the Social Communication Program of the Santiago de Cali University give to the Tinder application; To achieve this objective, different instruments were used to collect the necessary data for the development of this project. The first instrument used was a survey format carried out on 70 students, where the aim was to find out in the first instance how the general use that the students of the program of that career gave to Tinder, following that, a selection of 5 of The 70 students surveyed to carry out an interview in which they tell about the experiences they had while using the application, finally, to understand the operation of the app, a field work was carried out, which was explained through an observation sheet. Among the purposes of this work, is to show how communication processes between people have evolved over time thanks to the interactive skills that are created through dating applications, turning man into a social being.Item Análisis de la calidad del contenido del periódico utópicos de la facultad de comunicación y publicidad de la Universidad Santiago de Cali en las ediciones del año 2018(Universidad Santiago de Cali, 2020) Rojas Durán, Juan Camilo; Aguilera, Pedro PabloThe present work focused on the analysis of the quality of the content of the newspaper Utópicos of the Faculty of Communication and Advertising of the University of Santiago de Cali in the editions of 2018. For this purpose, each copy of the 2018 edition was reviewed, contrasting it with the rules and principles of the style manual of that publication. From this analysis of form and content, the journalistic quality was evaluated. The contents of the Utópicos newspaper were evaluated to corroborate whether the themes, genres, graphics and other aspects of its structure have met the editorial criteria defined previously. The work was carried out by means of media analysis sheets with variables that allowed a quantitative and qualitative decomposition of journalistic text. The study showed that the newspaper largely complies with the editorial guidelines of the Style Manual of the Utópicos newspaper in the informative treatment conclusion that demonstrates the value of training space in the highest journalistic standards of us students of social communication, being a very reliable media.Item “¿Cuál es la construcción que se hace del estereotipo de reina de belleza desde la publicidad de la revista cromos en la marca armonía durante el reinado de belleza en la década de 1997-2007?”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Rivera González, Jacobo; Espinosa Cabrera, Tatiana Alejandra; León Muñoz, John JairoAlong the different centuries and different cultures, the concept of beauty has been evolving and adapting to the tastes and preferences of each era incorporating in each moment an endless number of meanings. In their effort to look and feel good, women of all times have adopted beauty care such as the use of cosmetics, eating habits, headdresses, hairstyles and dressings; common and socially accepted practices. The Colombian beauty reign and different types of promotion in different brands, in this case specifically, the promotion of the brand Harmony in the Cromos magazine, combine the use of “real” models with that of increasingly thin or voluptuous bodies that contrasts with what should be understood as beautiful. The following text is organized in such a way in which the reader clearly understands from where and at what time the different theories of the female stereotype in beauty reigns are known, both internationally and nationally. A brief justification will be given as to why it is important that we learn about this subject and the aims that we intend to achieve for ourselves and for all readersItem Plan de comunicación estratégica y marketing digital para la marca Donatella Store(Universidad Santiago de Cali, 2020) Ramírez Londoño, Valentina; Mejía Gutiérrez, Estefany; Soracá Mora, Valery Alexandra; Peña Arenas, Claudia PatriciaA Strategic Communication and Digital Marketing Plan was implemented in Donatella Store. The plan is supported in two strategies that will increase visibility and expand the brand's niche. The first strategy identified internal problems of the virtual store, a DOFA was established, the main objectives with the identification of the target audience. A Buyer person designed with the type of person most fitting to the brand and its personalized message. The plan is complemented with the schedule and periodicity of the advertising pieces with the budget that could be assumed to the company to implement. The second strategy is a Style Manual in which the visual image of the brand was redesigned. A logo with a fresher style and typography that generates assertiveness, style, and connection with the target audience was proposed. The company's color palette was defined, explaining the allowed and not allowed colors. Finally, future applications with the new company logo could be displayed to shirts, bottles, bags, even the logo will be used in expansive media such as walls, advertising meshes and visualizations in digital media such as YouTube, Facebook and Instagram. As a result, it was possible to identify the poor communication of Donatella Store with its customers and the failing flaw on its logo and social network posts. A logo of a cat with a youthful and flirtatious touch is proposed, a color palette was defined. Blue, yellow, and green tones are the most according to the target audience which is women between 18 to 27 years old, adolescents between 14 and 17 years old, and young couples.Item “Análisis de los registros retóricos de los presentadores del magazine tardes del sol”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Buriticá Galvis, Dayana; Fernández Soto, Luisa Fernanda; Muñoz, Luis ArmandoItem Propuesta de plan estratégico de comunicación externa, para el lanzamiento de la marca valle unido en las redes sociales Facebook e Instagram(Universidad Santiago de Cali, 2020) Ortiz Carmona, María Paula; Meneses Medina, LorenaThe following report aims to propose external communication strategies for the official launch of the Valle Unido brand on social networks, after establishing which network or networks provide the best tools to meet the immediate needs of the brand. Strategies" are understood as determining the type or lines of content, the communicational tone, among other characteristics of the identity or personality of a brand, company or organization. All of this is done with the purpose of delivering the message and transmitting the values of the brand to the target audience, generating and maintaining a link between the members of the organization (internal and external audiences). In this way, a community is created where Valle Unido is taken into account as a reference for the support of young athletes in Valle del Cauca.Item “Tratamiento informativo del medio digital las 2 orillas a las campañas presidenciales de 2018 en Colombia, de los candidatos Gustavo petro e Iván duque”(Universidad Santiago de Cali, 2020) Daza Cabal, Laura Daniela; Gallego Méndez, Solanlly; Aguilera, Pedro PabloThe informative treatment of the platform Las 2 Orillas at 2018 presidential campaigns in Colombia, of the candidates Gustavo Petro and Iván Duque, is a project that seeks to analyze the way in which an issue of national political order was developed, such as electoral campaigns in the second round period, through the use of: content analysis template, a media characterization file and a significant process of journalistic and opinión text compilation and selection. For the present investigation, the following problem question was started: How was the informative treatment of the subject of the 2018 presidential campaigns in Colombia, of the candidates Gustavo Petro and Iván Duque, in the digital media Las 2 Orillas? Whose answers were obtained from a bibliographic search and theoretical contributions based on concepts such as: agenda setting and discourse analysisItem Estrategia de marketing digital con enfoque en potencialización de marca a través de redes sociales para el instituto de educación Técnicatomedent(Universidad Santiago de Cali, 2020) Tenorio Córdoba, Esteban; Gúzman, Ingrid Jovana