Browsing by Author "Bravo Baeza, Rodrigo"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Acerca de autores y pares evaluadores - Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2020) Zamudio Tobar, Gladys; Rosas Consuegra, Adriana; Bejarano, Alberto; Cuartas Montero, Deisy Liliana; Bravo Baeza, Rodrigo; Villa Castaño, Sandra Patricia; Giraldo Ramírez, Germán; Rojas Miranda, Juan SebastiánItem Competencias en lectura crítica de fotografía publicitaria y documental en estudiantes de bachillerato(Universidad Santiago de cali, 2016-06-30) Ramírez Benavides, Yurleny; Bravo Baeza, RodrigoEn sociedades cada vez más virtuales es preciso formar individuos capaces de discriminar e interpretar, de forma crítica, contenidos visuales fotográficos, pero, ¿cómo desarrollar estas competencias, sobre todo en jóvenes bachilleres? Este artículo es un incentivo para el análisis de la situación actual y la subsecuente construcción de propuestas educativas que favorezcan las necesidades halladas. La investigación se desarrolló en una institución educativa de la ciudad de Cali (Colombia), donde se aplicaron, durante una semana, entrevistas estructuradas a 400 jóvenes estudiantes (entre los 14 y 19 años de edad), a 38 docentes y a cuatro fotógrafos. El análisis estableció que los estudiantes no son ajenos a los procesos mentales y a la lectura de imágenes; lo que hace falta es el método crítico, la alfabetización visual; hay que generar otro tipo de pensamiento desde los escenarios educativos, educar los ojos para fortalecer las reflexiones; es indispensable promover el análisis de la imagen fija incluida en el discurso fotográfico.Item Impacto de las políticas de acreditación en la flexibilidad curricular en un programa de pre-grado(Universidad Santiago de cali, 2014-12-28) Bravo Baeza, RodrigoEl estudio del impacto de las políticas de acreditación en la flexibilidad curricular reportado en este artículo se lleva a cabo, con el fin de contribuir al análisis crítico, en la Licenciatura en Educación Preescolar de la Universidad Santiago de Cali (Colombia). Para ello, una vez descrito el problema y reflexionado sobre los términos acreditación y flexibilidad, se propone un modelo teórico metodológico compuesto por cinco categorías: políticas nacionales e institucionales de acreditación relacionadas con flexibilidad curricular, selección, organización y distribución de contenidos, articulados a flexibilidad curricular, las cuales son desarrolladas en sub-categorías y micro-indicadores con ponderaciones especificas en el diseño metodológico. Dicho modelo es examinado a través de encuestas y entrevistas a cien estudiantes, seis profesores y tres directivos del Programa. Una vez realizado el procesamiento estadístico de los datos y efectuado el análisis e interpretación, se logra evidenciar que el impacto de las políticas de acreditación, en el programa en cuestión, es de alto grado, 88%.Item Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2020) Zamudio Tobar, Gladys; Rosas Consuegra, Adriana; Bejarano, Alberto; Cuartas Montero, Deisy; Bravo Baeza, Rodrigo; Villa Castaño, Sandra Patricia; Giraldo Ramírez, Germán;Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca es un libro pensado por los profesores de la Facultad de Educación de la Universidad Santiago de Cali. Desde el Club Literario Clepsidra fundado por Gladys Zamudio Tobar en el año 2014, libramos distintas “luchas” para aportar nuestro granito de arena al panorama literario vallecaucano, nacional e internacional. De ahí, la organización de eventos científicos como el Coloquio Internacional de Literatura Comparada en el marco del Año Cruzado Francia-Colombia 2017, además de talleres, mesas redondas y otras actividades culturales realizadas en alianza con el Festival Internacional de Poesía de Cali y la Feria Internacional del Libro de Cali.Item Plan de negocios para proponer la creación de una empresa de consultoria en implementación de sistemas de gestión de seguridad y salud en el trabajo y evaluación del riesgo psicosocial en las MIPYMES del sector de fabricación de muebles en la ciudad de Palmira-Valle del Cauca, Junio 2017(Universidad Santiago de Cali, 2017) Aranda, Gloria Patricia; García Alzate, Diana Patricia; Bravo Baeza, RodrigoThis draft business plan is based on the need to expand coverage in programs for the evaluation and prevention of occupational diseases, accidents at work and diseases of psychosocial origin that directly influence the improvement of working conditions, health, and life of workers, who are affected, directly or indirectly, in the micro small and medium enterprises, in this case, in the furniture manufacturing and marketing sector in the city of Palmira. In this sense, it is necessary to promote the implementation and application of the Occupational Health and Safety Management System (SGSST) as a legal regulation in accordance with Decree 1072 of May 26, 2015 and 2646 of 2008 Resolution 1111 of March 27 of 2017 SGSST mining standards through which it strictly implements the SGRP standards and averages, through which the Colombian Ministry of Labor determines policies and programs that refer to the improvement of working, health and life conditions of workers and their families, highlighting the commitment of organizations to their employees, providing them with a healthy and reliable work environment, and constantly assessed as a fundamental right of the workerItem Prólogo - Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2020) Zamudio Tobar, Gladys; Rosas Consuegra, Adriana; Bejarano, Alberto; Cuartas Montero, Deisy Liliana; Bravo Baeza, Rodrigo; Villa Castaño, Sandra Patricia; Giraldo Ramírez, Germán; Rojas Miranda, Juan SebastiánNarraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca es un libro pensado por los profesores de la Facultad de Educación de la Universidad Santiago de Cali. Desde el Club Literario Clepsidra fundado por Gladys Zamudio Tobar en el año 2014, libramos distintas “luchas” para aportar nuestro granito de arena al panorama literario vallecaucano, nacional e internacional. De ahí, la organización de eventos científicos como el Coloquio Internacional de Literatura Comparada en el marco del Año Cruzado Francia-Colombia 2017, además de talleres, mesas redondas y otras actividades culturales realizadas en alianza con el Festival Internacional de Poesía de Cali y la Feria Internacional del Libro de Cali.Item Puppets on Stage C, a methodology for oral production abilities(Universidad Santiago de Cali, 2020) Ospina Sánchez, Daniela; Mejía Henao, Natalia; Bravo Baeza, RodrigoEnglish level data in Latin America, obtained from some tests and statistics in the last few years, show that the continent is below among the world´s average, and this includes Colombia. As a consequence, in this country, projects have been developed along with the implementation of several academicals proposals in order to improve the comprehension and production of English as a foreign language in students from preschool grade up to the highest (11 grade), The main purpose of this investigation is to identify how the methodology proposed on the book Puppets on Stage C, would improve the oral production ability among preschool students. This project seeks to be relevant when it comes to implement plans of action for the educational institutions that are in the search of new strategies for easy learning of the English language. The subjects for this research are Preschool students from La Presentacion El Paraiso school located in Santiago de Cali city, where kids will be exposed to a methodological process under a qualitative approach, which includes: An English assessment pre-test, an academic intervention, and an English assessment post-test, all of them made as lesson plans due to the age of the participant subjects. This data was systematized and analyzed, taking into account an evaluation rubric based on the Derechos Básicos del Aprendizaje DBA; after this, researchers found out that the processes carried out through the interventions and the respective tests were framed into a meaningful progress, at the same time the guide text helped to improve some aspects of oral production related to understanding and following commands, participation in games and rounds, and asking or answering greetings, while other aspects such as the use of non-verbal language should be analyzed from a broader perspective. In conclusion, it was evidenced that the methodology proposed by the text provides the necessary activities for the improvement of oral production in preschool students, significantly increasing their capacity to respond to the requirements of the Ministerio de Educación for this school stage.Item The stimulation of the reading skills, among a2 level high school students from the empresarial moderno school, through the implementation of the context-based learning approach regarding false cognates activities(Universidad Santiago de Cali, 2019) Bejarano Ojeda, Alejandra; Losada Solarte, Carolina; Quirama Tascón, Estephani; Bravo Baeza, RodrigoEnglish in this case as L2 and Spanish as L1 share a set of words that shape some morphological similarities that constitute a group of words normally known as Cognates; although they are almost written in the same way in both languages, it does not mean they always share the same meaning; so that, they can be True or False Cognates. Due to this, students can either achieve or not an effective interpretation of a reading material. Therefore, the problem that can emerge from this is the possible misinterpretation of some English messages read by Spanish speakers, since they tend to decode them based on morphology and not on the knowledge of the L2 language; then it is important the stimulation of the reading skills among A2 level high school students, through the implementation of, by means of this study, the Context-Based Learning (CBL) approach, regarding false cognates activities, in a research that might help develop better decoding skills of the L2 messages. To carry it out, a pre-test, an intervention class, and a post-test, all based on the CBL approach, were designed in order to apply them to 50 students from an educational institution located in Cali, Colombia. The analysis allowed to recognize the existence of a continuous confusion represented by the incorrect lexical decoding of words that share the same orthography/spelling but differ in meaning. In conclusion, the implementation of the CBL in the class and the integration of False Cognates inside written dialogues, allowed students to stimulate their reading comprehension skills while they were acquiring new vocabulary and realizing the importance of the context inside texts or real-life situations.Item El uso de plataformas virtuales didácticas en el aprendizaje de lengua extranjera inglés, en estudiantes de grado 5° del colegio Los Ángeles del Norte, en la ciudad de Cali(Universidad Santiago de Cali, 2019) García Manjarres, Juan Sebastián; Bravo Baeza, RodrigoNew technologies in education and platforms are constantly evolving in the educational process; So, how could students react to the use of virtual teaching platforms? It is relevant and contributing to the situation given by the information and knowledge era. This is a mixed approach study where two instruments were applied to collect the information, organize the data and the subsequent study thereof, to 33 subjects, students of the 5th grade of an educational institution in the city of Cali. The analysis allowed to infer that the sample interacts with the educational platforms, along with the orientations and didactic organization given by the teacher. It was possible to conclude that virtual teaching platforms tend to motivate students, as well as to achieve results that foster educational and cognitive training in the learning of the English foreign language.Item Voces femeninas vallecaucanas: Olga Behar - Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2020) Bravo Baeza, Rodrigo“Gabo me enseñó cómo se manejaba una computadora”. Con esa frase Olga Behar embelesó; y continuó: “no me dejó escribir Noches de humo en mi maravillosa máquina de escribir eléctrica”… “él (Gabo) y yo hablamos por teléfono cuando publiqué Las guerras de la paz; me llamó desde México y me dijo “no la llamo a felicitar; la llamo a darle un consejo”, y así fulminó. Fue lo que necesitaba para terminar de atiborrar esa admiración que desde que la leí por primera vez le profesé, y que se vio reforzada cuando empecé a verla caminando en los pasillos de la universidad donde ahora los dos trabajamos, no en la misma facultad, pero sí la veo, como un enamorado fallido, caminar firme por los pasillos de la edificación. Fue en segundo semestre de la carrera de Comunicación Social y Periodismo, corría el año 1996, cuando escuché su nombre, mi profesora de Taller de Escrita lo llevó a la clase por en aquella época en que Olga era referente obligado del periodismo en Colombia, y si se tenía al frene a una profesora, el género no le iba permitir saltar a una de las exponentes más fuertes de la labor; una mujer a quien sus cualidades profesionales y humanas le han dado un lugar en la vida de personas que como Gabriel García Márquez son dioses de un olimpo contemporáneo, que como en el real, existen solo en la imaginación de los terrenales. Aun así Olga es cercana, alcanzable, asequible, sencilla, pero fuertemente estricta, resuelta, fundamental y respetada.