Browsing by Author "Paz Samudio, Alfonso"
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
Item Acerca de autores - Problemas del campo curricular en América latina.(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2017) Díaz Villa, Mario; Moreno Gómez, Walter Humberto; Palomino Salcedo, Andrea; Garcés Cabal, Derly Jenny; Chica Fernández, Héctor Jaime; Correa Mosquera, Deicy; Paz Samudio, Alfonso; Ramírez Quiñones, Aura Ligia; Lasprilla Gómez, Martha Cecilia; Medina Ágredo, Patricia; Gómez Vásquez, Mónica VivianaItem Análisis de la convergencia en la formación odontologíca en américa latina según el libro de Alonso y Antoniazzi(Universidad Santiago de Cali, 2017) Rojas Alba, Liliam Milita; Paz Samudio, AlfonsoLa odontología como profesión de la salud requiere de personal capacitado que demuestre una excelente práctica sedimentada sobre bases académicas, adquiridas en años de estudio y especialización. En esta instancia es importante conocer las propuestas educativas y las necesidades de adecuación de escenarios profesionales en Odontología en el país. La educación odontológica debe tener en cuenta no solo que es una profesión que da respuesta a las necesidades en salud para la sociedad, sino que es una profesión de compromiso ético y respeto pluricultural, humano que exige preparación, renovación de conocimientos, adquisición de competencias, actualización continua, acompañamiento tecnológico, entre otros, que finalmente redunda en el desempeño laboral y la satisfacción del paciente.Item Aplicación de algoritmos en el cálculo mental y las operaciones básicas utilizando modelos virtuales que posibiliten el desarrollo progresivo del sentido numérico(Universidad Santiago de Cali, 2019) Ferraro Rodríguez, Michelle Dayana; Ruiz Naranjo, Eliana Jazmín; Castellanos Acosta, Cesar Augusto; Paz Samudio, AlfonsoThe present work is based on studies about the construction of fundamental mathematical concepts using virtual models, carried out by Dr. Alfonso Paz Samudio. His most recent research indicates that students have entered the first semester in the area of fundamental mathematics within the university and its impact on failure and university dropout. Based on this, the University of Santiago de Cali (USC) has launched an institutional program called PIPE (Institutional Program for Student Permanence) whose central purpose is the dropout rate and improve the academic performance of students through transversal strategies to the USC. Conscientiously, the present research project works with the students prior to entering the university, that is, the students during the school period and the monitoring of the construction and management of algorithms, the statistics of mental calculation, using the virtual technological tools as a measure of accompaniment and didactic help to obtain its purpose: to raise the degree of mathematical cognition of the studentsItem Aportes de la ciencia, la tecnología y la innovacion a la reconstrucción e integración de la sociedad iberoamericana(Universidad Santiago de Cali, 2018) Caicedo Padilla, Beydis Lorena; Paz Samudio, AlfonsoItem Los aportes de una lectura reflexiva de "la sociedad de la información VOL.2. El poder de la identidad" de Manuel Castells al esclarecimiento de la relación entre sociedad y tecnología y una breve reflexión sobre el problema de la identidad y los movimientos sociales en la Universidad(Universidad Santiago Cali, 2018) Cruz García, Edgar Hernán; Paz Samudio, AlfonsoLos movimientos sociales aparecen en las sociedades contemporáneas como el resultado de las luchas entre los individuos y adversarios cómo la globalización o los gobiernos. La mayoría de estas luchas actúan en defensa de una identidad particular o local, que con el uso intensivo de las tecnologías de información y comunicación logran amplificarse sobrepasando las fronteras locales en donde aparecieron. Este trabajo se propuso a partir de una lectura analítica de la obra de Manuel Castells, específicamente del volumen 2 de su trilogía “La era de la información” llamado El poder de la identidad, así como de obras que pudieran servir de crítica y complemento a este discurso como “La condición humana” de Hannah Arendt y “¿Podemos vivir juntos?” de Alain Touraine, encontrar elementos teóricos en estos autores que permitan el posterior estudio de este fenómeno, así como establecer una metodología para investigaciones a partir de estudios bibliográficos. Al final y como requisito de la Maestría en Educación Superior en la que se presenta este trabajo se incluye un breve análisis sobre la relación entre movimientos sociales, identidad y universidad, tratando de hacer uso de los métodos usados por Castells para la descripción de los movimientos sociales en los que basó su trabajo.Item Aportes puntuales de los entornos virtuales en los procesos de enseñanza aprendizajes en ámbitos universitarios.(Universidad Santiago de Cali, 2016) Buitrago Parias, Sandro Javier; Paz Samudio, AlfonsoItem La autonomía en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde el aula de clases en estudiantes de primer semestre de Instrumentación Quirúrgica de la Universidad Santiago de Cali periodo 2016 A(Universidad Santiago de Cali, 2017) Álvarez Yacub, Yolanda Leonor; Paz Samudio, AlfonsoThe key to ensuring that members of a group are strengthened to achieve autonomous learning is cooperation and individual responsibility. During learning, students acquire knowledge, skills, strategies or procedures within a group and then apply them on their own to demonstrate their personal mastery of the material learned. Student autonomy in higher education is an attitude and an ideal quality for the educational processes in the university contexts from the different dimensions that the academic disciplines deploy to the social agents that take part in it. This research will analyze the processes of autonomy that students construct in their journey through the university within the social space and its dimensions that are instituted by university disciplines. The purpose of this paper is to detect the autonomy in the process of teaching learning from the classroom in the first semester students of the University Of Santiago De Cali. The autonomy processes that these students construct in their journey through the university as a social space will be analyzed and within the context where there are diverse demands and challenges that they must face, established in several dimensions that are instituted by the university disciplines.Item La biografía de un docente universitario-DR. Libardo Orejuela Paz(Universidad Santiago de Cali, 2016) Erazo Arcos, Jairo Cider; Paz Samudio, AlfonsoItem Construcción del concepto de inecuación lineal en una variable, utilizando herramientas virtuales(Universidad Santiago de Cali, 2019) Burgos Miller, José Manuel; Zapata Zapata, Ramón Antonio; González Grajales, Jessica Tatiana; Paz Samudio, AlfonsoIn this paper, the construction of the concept of linear inequality is analyzed through virtual tools such as: GeoGebra, PhET, and MathPapa in ninth grade students of the Liceo Los Pinos school in the city of Cali (Valle del Cauca). We will use, as a methodology of research, the one developed in the "Ethnography and qualitative design in educational research", proposed by (Goetz, 1984). Six chapters of development have been proposed to carry out this project: in the first chapter the bibliographic compilation is made, where the didactic transposition oriented towards constructivism is defined, which describes learning as a construction process on the part of the student. In the second chapter, the theoretical framework and the legal framework are developed. The third chapter presents the methodology used, the 5 data collection instruments and their respective analyzes. The fourth chapter refers to the context. In the fifth chapter the design of the sequence of activities is developed where the use of virtual tools for the concept construction is evidenced. And finally, in the sixth chapter, the interest that virtual tools produce is observed in ninth grade students. Allowing to appreciate that these tools are facilitators of learning in an interactive and fun wayItem Contextos y herramientas utilizados para fomentar el aprendizaje autónomo en los estudiantes de cuarto semestre del programa de instrumentación quirúrgica de la universidad Santiago de Cali en el año 2017 A(Universidad Santiago de Cali, 2017) Maldonado Rincón, Beatriz Alejandra; Paz Samudio, AlfonsoThe purpose of the present study was to explore the contexts and tools that can be used to promote autonomous learning in the students of the fourth semester of the Surgical Instrumentation program of the Santiago de Cali University. The type of study was qualitative, descriptive and its approach was exploratory. We tried to study a problem related to the tools used to promote autonomous learning in students of Surgical Instrumentation of the University of Santiago de Cali. For the present investigation we resorted to consult the sources of Science Direct, indexed magazines and texts related to the education. Regarding the results obtained, it was emphasized that the majority of the students of the fourth semester of the surgical instrumentation program show interest and affirm that the autonomous learning would help them to develop many academic abilities, consider that the use of the internet and the ICT tools are indispensable to develop this type of learning. They said that it is necessary for teachers to teach and motivate their students to progressively adopt learning tools. The contexts and pedagogical tools are usually linked to the teaching methodology, without a doubt, if there is no agreement between the spaces of action for learning, the interest in updating the educational model, taking into account the proximity with the Context, the opinions and thinking of the entire academic community (managers, teachers, administrators, students), would not be fulfilling their main function, which is not only that related to teaching, but also corresponds to all those who are part Of the educational task, with a purpose such as to develop competences for the deconstruction of the formative work in integral individuals, autonomous and reflective, that contribute to the society new strategies of teaching and learning, and in this way to improve the educational quality.The content of the present research work, part of the description of the main contexts and tools used to promote autonomous learning in students of surgical instrumentation at the University of Santiago de Cali in 2017. This teaching and learning process offers homogeneity in knowledge of the same by the teachers, and elaborates different strategies focused in the promotion of the abilities of autonomy and interdependence in the students of Surgical InstrumentationItem "Contra Hipócrates, el cartel médico. Los siete pecados capitales de la industria de la salud".(Universidad Santiago de Cali, 2016) Tobar González, Luis Jader; Paz Samudio, AlfonsoEl interés de la formar al ser humano hacia prácticas responsables con el ambiente de manera individual y colectiva, permite de una u otra forma, encaminar acciones que afiancen a una cultura ambiental hacia una ética ambiental. La educación como estrategia de reflexión busca brindar las herramientas necesarias para que el ciudadano comprenda las relaciones interdependientes con su entorno, con base en el conocimiento y lectura de su realidad, para que a partir del empoderamiento, se puedan suscitar en la comunidad educativa actitudes de valoración, cooperación y respeto por el ambiente. Este trabajo analizó la incidencia del aprendizaje cooperativo para afianzar la cultura ambiental en los estudiantes de quinto grado de la institución educativa oficial Gabriela Mistral del municipio de Cali. Los análisis mostraron que en lo referente a la variable de aprendizaje cooperativo y a sus descriptores los estudiantes mostraron aceptación a la estrategia metodológica.Item Los desafíos de la educación superior frente a las nuevas modalidades de generación, apropiación y revaloración de conocimiento en contextos de privación de libertad-Estudio de caso(Universidad Santiago de Cali, 2017) Mogollón Rodríguez, Sandra Patricia; Paz Samudio, AlfonsoEl presente trabajo se propone hacer una lectura aproximada sobre las nuevas modalidades de conocimiento en contextos de privación de libertad que fije las características sociales, señale los problemas epistemológicos y los mecanismos de: producción, reproducción, valoración y re valoración de conocimientos y saberes en el marco de la Educación Superior. En consecuencia, se tratará descifrar los alcances e impacto de un proceso educativo en la cotidianeidad de un grupo de personas privadas de la libertad.El presente informe de investigación forma parte de los desarrollos propuesto por el Grupo Ciencias de la Educación, Educación Superior y Conceptos-CIEDUS, que se presenta como resultado de las indagaciones y presupuestos presentados a lo largo de la Maestría en Educación superior de la Universidad Santiago de Cali, que propende la generación de espacios que movilicen reflexiones y exploraciones conceptuales, relacionados con la educación superior, su impacto y alcance en los nuevos tiempos.Item El prisma de la formación docente en Colombia(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2017) Martínez, Alba Deicy; Paz Samudio, Alfonso; Acosta Ocampo, Cilia Inés; Pérez, Cristhian; Chavarro, Gloria Mercedes; González Valencia, Heriberto; Villota, Jakeline Amparo; Guevara Salazar, Leidy Ximena; Betancur Cruz, Luis Bernardo; Granja Escobar, Luis Carlos; Tamayo Cano, Luis Hernando; Giraldo García, Luz Karime; Miranda, Maria Claudia; Cano Quintero, María Constanza; Medina, María Inés; Guerrero, María Victoria; Villota, Maribel Deyci; Rosero, Pablo Lozano; Medina, Patricia; Cruz Medina, Rosa Tulia;En este trabajo se busca reinterpretar los Modos I y II de la producción de conocimientos (Gibbons et al., 1994) conomideologías, la primera con orígenes en el mundo académico y la segunda proveniente del mundo académico y la segunda proviene del mundo empresarial.Item Enseñanza de las fracciones en la escuela primaria(Universidad Santiago de Cali, 2020) Angulo Quiñonez, Iván Fernando; Escobar Cifuentes, Jonathan; Paz Samudio, AlfonsoThis final Project for graduation, shows the development of different activities about fractions teaching, which were done with the methodology of an educational workshop previously organized in sessions to get the proposed achievements at Llano Verde School located in Invicali Desepaz. Among the proposals, spaces of discussion and reflection about the didactic theories, concepts and activities of the teaching and learning process; and specifically, in the case of fractions, concerns and lack of information that is evidenced by teachers, which it represents what allows to validate whether a student learned or not, were created. For that matter, some theoretical references were exposed and some successful experiences related to teaching process of fractions were shared from internet. Finally, it is presented a didactic sequence about teaching of fraction designed by the same teachers as a final result of the educational workshop, in which it is evidenced learning in the concept of fraction and how it should be addressed it in the classroom using manipulative material as a strategy of meaningful learningItem Estrategia de enseñanza de las operaciones matemáticas básicas a través de la herramienta virtual clic 3.0 para el grado segundo de la institución educativa José María Córdoba sede Antonio José de sucre(Universidad Santiago de Cali, 2019) Alegría Hurtado, Juan Carlos; Álvarez Cano, Diego Armando; Paz Samudio, AlfonsoItem Estrategias didácticas enfocadas en las clases expositivas para facilitar el aprendizaje autónomo orientadas en el programa de Instrumentación Quirúrgica de la Universidad Santiago de Cali(Universidad Santiago de Cali, 2017) Narvaez Hoyos, Flor Amalfy; Paz Samudio, AlfonsoThe present research aims to determine the didactic strategies focused on the expositive classes to facilitate autonomous learning in students of Surgical Instrumentation of the University of Santiago de Cali. The type of research is descriptive with a qualitative approach. It was proposed to identify, select, classify and describe didactic strategies to promote autonomous learning in the Surgical Instrumentation program of the Santiago de Cali University. Texts, articles from indexed journals and research related to the topic of autonomy in the process of learning and teaching were consulted, and an interview was conducted with teachers from the program of Surgical Instrumentation, Education, Research and Epidemiology. According to the results, didactic strategies identified to develop the autonomous learning competences in the Surgical Instrumentation program, amount others are: simulation, problem-based learning (PBL), case study, reading and writting strategies, cooperative work and familiarization of topics. As a proposal it is necessary the training of teachers by high level experts to implement didactic strategies that favor autonomous learning and raise awareness among students from the first semester of the commitment and responsibility they must assume in a learning process in higher education.Item Estrategias utilizadas por los estudiantes para desarrollar operaciones básicas con números enteros mediante la implementación de herramientas virtuales(Universidad Santiago de Cali, 2019) Muñoz Meneses, Elide Yisela; Gutiérrez Agudelo, Luz Albenis; Paz Samudio, AlfonsoThis work consisted of describing the learning strategies to develop basic operations with whole numbers through the implementation of virtual tools. This work of degree was executed in the General School Pedro Alcántara Herrán located in the city of Cali belonging to the commune six (6); whose participants were sixth grade students. The methodology implemented in this study was qualitative, where the data collection process was carried out through documents (guides), videos and photos. The results show us that students use different strategies to operate with whole numbers through the implementation of virtual tools where each of them has a certain intentionality linked to mathematical tasks.Item Estudio de la educación superior en Colombia(Universidad Santiago de Cali, 2017) Gómez Rodríguez, Gloria Mercedes; Paz Samudio, AlfonsoEl presente trabajo titulado Estudio de la educación superior en Colombia, se basa en la lectura y análisis del libro La Educación Superior en Colombia del año 2012, con el entusiasmo de analizar todo el libro en su conformación, algunos datos estadísticos, situaciones educativas, sociales, económicas, políticas y de relación con la investigación del Doctor Alfonso Paz, denominado Interacción entre la sociedad y el conocimiento, las TIC y la Educación Superior; teniendo como base de edificación narrativa a Immanuel Kant, Hannah Arendt y Cornelius Castoriadis. Acorde a la disertación se relacionó con la búsqueda de la producción, reproducción, apropiación y valoración de los conocimientos en la Educación Superior; adicionándole los cuatro objetos de estudio (sociedad, psique, imaginación, condición humana).Así mismo, se descifrarán ideas y sugerencias, frente a los aspectos examinadosItem Una forma de diagnosticar cualitativamente los contenidos matemáticos en un programa de educación superior para formar educadores matemáticos a nivel básico y medio - Problemas del campo curricular en América latina.(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2017) Paz Samudio, AlfonsoEn este artículo se postula el esquema del currículo tradicional de matemáticas (O’Shea y Pollatsek, 1997) como criterio para diagnosticar los contenidos matemáticos de los planes actuales de formación de educadores matemáticos a nivel básico y medio en América Latina. Para justificar esta postulación se hace un bosquejo histórico de las matemáticas, en el que se resaltan: el aspecto social innegable de la actividad matemática, la existencia de una competencia individual para su aprendizaje, el carácter abstracto y general de sus resultados, su desmesurado crecimiento, su casi inmanejable complejidad, sus sorprendentes aplicaciones y su delimitación, en cuatro períodos cronológicos: elemental, clásico, moderno y contemporáneo (Zalamea, 2009). Se comprueba que el esquema del currículo tradicional permite precisar de una manera práctica cómo un programa de formación de maestros incorpora asignaturas correspondientes a los períodos definidos por Zalamea.Item Interacciones entre la sociedad, el conocimiento, las TIC y la educación superior(Universidad Santiago de Cali, 2017) Carvajal Vélez, Ezequiel; Paz Samudio, Alfonso