Browsing by Author "Cuartas Montero, Deisy Liliana"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Acerca de autores y pares evaluadores - Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2020) Zamudio Tobar, Gladys; Rosas Consuegra, Adriana; Bejarano, Alberto; Cuartas Montero, Deisy Liliana; Bravo Baeza, Rodrigo; Villa Castaño, Sandra Patricia; Giraldo Ramírez, Germán; Rojas Miranda, Juan SebastiánItem La alfabetización inicial y los textos multimodales en la primera infancia(Universidad Santiago de Cali, 2019) García Rojas, Luz Ángela; Cuartas Montero, Deisy LilianaThe general objective of this research seeks to enhance the communication skills of children through the use of children's literature, specifically, multimodal texts as a didactic and pedagogical tool; the acquisition of the initial reading and writing processes carried out through initial literacy at the early childhood level of the Gabriel García Márquez Educational Institution, José Ramón Bejarano campus in the city of Cali is reconsidered here. This research is framed in four semantic axes such as: educational policies, multimodal texts, communicative skills and initial literacy, which are developed in activities proposed in the classroom projects from the constructivist pedagogy. The theoretical referents that support this work are based on authors such as Van Dijk (1998), Daniel Cassany (1995), Ana Teberosky (1987), Emilia Ferreiro (1985) and Liliana Tolchinsky (1989), who from their theoretical reflections on the The decade of the 90's gave a new look to the processes of literacy. Regarding multimodal texts, it is supported by authors like Van Leeuwen (1999) and Leite and Krees (1999), who from their theories argue about the exclusivity that has been given to monomodal texts versus the importance of image and graphics as modes that bring great meaning to the text. As a method of study, action research was used and framed in the mixed approach, which qualitatively allows collecting information through observation and continuous recording and then systematizing it from the quantitative to do the triangulation and obtain the respective results It was carried out in two phases: the first was developed through the registration in field journals to characterize the pedagogical practice and the second was carried out with the pedagogical intervention in the classroom through the designed project, called Children's literature and magic of multimodal texts, whose analysis allowed for the strengthening of communicative competences such as: constructing oral and written statements making use of the image, united to the word; transmit an idea in a fluid and coherent way and that the child recognizes the function of language as the channel of communication with their environment.Item El libro álbum como estrategia didáctica desde la práctica social del lenguaje en educación inicial(Universidad Santiago de Cali, 2019) Vásquez Rendón, Diana María; Cuartas Montero, Deisy LilianaItem Maqroll y el imperio de la literatura: ensayos sobre la vida y obra de Álvaro Mutis. Volumen II(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2018) Orejarena Torres, Jean; Ruiz Barrionuevo, Carmen; Klengel, Susanne; Alzate, Gastón Adolfo; Lefort, Michèle; Zamudio Tobar, Gladys; Rojas, María Eugenia; Sánchez Borrero, Ana Milena; Bizzarri, Gabriele; D’Angelo, Biagio; Rodríguez Amaya, Fabio; Salinas Castaño, Alexander; Sefamí, Jacobo; Cruz Kronfly, Fernando; Ponce de León, Gina; Cuartas Montero, Deisy Liliana; Canfield, Martha; Barrero Fajardo, Mario; Porras García, María del Carmen; Rojas, Juan SebastiánEl presente libro es un acto de homena- je y conmemoración a la vida y la obra del escritor colombiano Álvaro Mutis (1923-2013). En este libro se han con- gregado escritores, poetas, académicos e intelectuales de Colombia, México, Venezuela, Estados Unidos, Brasil, Italia, Alemania, España, Francia, Uru guay y Chile, con el propósito de llevar a cabo un homenaje al autor de las Empresas y tribulaciones de Maqroll el Gaviero, ganador, a su vez, de importan- tísimas distinciones, entre las que cabe resaltar, de forma resumida, el Premio Nacional de Letras (1974) y de Poesía (1983) de Colombia, el Premio Príncipe de Asturias (1997), el Premio Reina Sofía de Poesía 1997) y el Premio Cervantes (2001), entre muchos otros.Item Mutis: palabras y alegoría en sus espacios poéticos - Maqroll Volumen II(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2018) Cuartas Montero, Deisy LilianaÁlvaro Mutis ofrece una riqueza desde cada uno de los textos poéticos y narraciones cortas que muestra su obra. Con extraordinaria majestuosidad combina figuras retóricas, denuncias sociales, situaciones de vulnerabilidad y estados de la precariedad humana. Voces, gritos, manifestaciones desde los entes naturales que materializan y trascienden unas sensaciones, emociones y añoranzas permeadas desde la escritura.Item Prólogo - Narraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca(Editorial Universidad Santiago de Cali, 2020) Zamudio Tobar, Gladys; Rosas Consuegra, Adriana; Bejarano, Alberto; Cuartas Montero, Deisy Liliana; Bravo Baeza, Rodrigo; Villa Castaño, Sandra Patricia; Giraldo Ramírez, Germán; Rojas Miranda, Juan SebastiánNarraciones y experiencias literarias en el Valle del Cauca es un libro pensado por los profesores de la Facultad de Educación de la Universidad Santiago de Cali. Desde el Club Literario Clepsidra fundado por Gladys Zamudio Tobar en el año 2014, libramos distintas “luchas” para aportar nuestro granito de arena al panorama literario vallecaucano, nacional e internacional. De ahí, la organización de eventos científicos como el Coloquio Internacional de Literatura Comparada en el marco del Año Cruzado Francia-Colombia 2017, además de talleres, mesas redondas y otras actividades culturales realizadas en alianza con el Festival Internacional de Poesía de Cali y la Feria Internacional del Libro de Cali.