Responsabilidad social empresarial en el sector hotelero del municipio de San Antero, Córdoba – Colombia

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Santiago de Cali

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR) is of vital importance for the tourism sector due to the great benefits that entail at a business level, such as employee loyalty and commitment. For the inhabitants of the municipality of San Antero, one of the main forms of income is tourism which has promoted a great growth of the hotel sector. With this research, we sought to study the degree of ownership and understanding of corporate social responsibility among hotel tourism service providers. For the development of the study, a survey was developed as an instrument for collecting primary information and, based on the analysis of the data, a pilot training plan on CSR was generated. The results showed that 55% of the respondents were unaware of the term CSR and the trend was maintained throughout the questions asked in the survey. The training plan was not executed by lack of government support, but it would be integrated by hotel service providers and an expert staff in order to find and publicize these strategies. The need for government support in terms of training for the inhabitants was evidenced, as well as policies that guide the managers of the integrated formal and informal workers, to contribute to the sustainable growth of tourism in the area.

Description

La responsabilidad social empresarial (RSE) es de vital importancia para el sector turístico por los grandes beneficios que conllevan a nivel empresarial como son la fidelización y compromiso de trabajadores. Para los pobladores del municipio de San Antero, una de las principales formas de ingresos es el turismo lo que ha promovido un gran crecimiento del sector hotelero. Con esta investigación se buscó estudiar el grado de apropiación y compresión de la responsabilidad social empresarial entre los prestadores de servicios turísticos hoteleros. Para el desarrollo del estudio se elaboró una encuesta como instrumento de recolección de información primaria y a partir del análisis de los datos, se generó un plan piloto de capacitaciones sobre RSE. Los resultados mostraron que el 55% de los encuestados desconocen el término RSE y la tendencia se mantuvo a lo largo de las preguntas realizadas en la encuesta. El plan de capacitaciones no se ejecutó por falta de apoyo gubernamental, pero estaría integrado por los gerentes prestadores de servicios turísticos hoteleros y un personal experto para así buscar y dar a conocer dichas estrategias. Se evidenció la necesidad de apoyo gubernamental en materia de capacitación para los pobladores, además de políticas que guíen a los gerentes en donde se integren a los trabajadores formales e informales, para contribuir al crecimiento sostenible del turismo en la zona.

Keywords

Responsabilidad Social Empresarial, Prestadores de Servicios, Sector Hotelero, Turísmo

Citation

Katty Marcela, R. S. (2019). Responsabilidad social empresarial en el sector hotelero del municipio de San Antero, Córdoba – Colombia. Universidad Santiago de Cali.